Sunday, May 22, 2016

KBKK [23 Mac 2016 - Day 4: Tirta Gangga - Ubud - Kuta]

Bahagia bukan bererti memiliki semua yang kita cintai.. Bahagia itu mencintai semua yang kita miliki..

Salam hujung minggu..

Jom update sikit entry untuk minggu ini.. Sambungan Ke Bali Ke Kita (KBKK) untuk hari yang ke-4 pula..

RAMA CANDIDASA HOTEL KE TIRTA GANGGA

Memandangkan hari ini adalah hari terakhir kami bermalam di Rama Candidasa Hotel, maka penyusunan tentatif perlu dilakukan semula. Hehehe. Memandangkan hari kedua tak dapat ke Tirta Gangga, jadinya dengan bersemangat, kami akan ke sana juga sebelum bertolak ke Kuta, tempat penginapan kami untuk baki 4 malam di Bali.

11.00 AM: Check Out.

Berborak dengan receptionist yang punyalah ramah, tak sedar sampai sejam duduk di kaunter. Asalnya plan hari ni kami akan menonton Teater Bali Agong yang terletak di Gianyar. Tapi kalau nak tengok teater, perlu beli pakej Safari Park. Memandangkan tentatif untuk hari ini dah penuh, kami batalkan hasrat untuk menonton Teater Bali Agong yang khabarnya sangat masyur di Bali.

Cuaca sangat panas. Nak beli hats, tapi mahal lah. Tak jadi. (penat je berlakon jadi orang Bogor! Ekeke.. Ada orang sini ingat saya orang Bogor)

Bayaran masuk adalah Rp 20,000 seorang. Parking Rp 2,000

Tirta Gangga merupakan warisan daripada Kerajaan Karangasem yang dibangun oleh Raja Karangasem pada tahun 1946. Ingat lagi saya pernah tulis tentang Water Palace? Ha, ada kaitan jugak lah tu. Tirta ni maksudnya 'air suci', Gangga pula di ambil dari nama sungai di India. So, Taman ini adalah Taman Air Suci penganut Hindu. Kawasan ni pernah musnah masa letusan Gunung Agung pada tahun 1963, tapi dibangunkan balik untuk tujuan tarikan pelancong. Walaupun rasa bahang matahari panas, tapi still rasa nyaman sebab terletak berhampiran kaki gunung Agung.

Pelancong boleh jalan atas batu-batu di tengah kolam. Ada ikan berenang-renang follow kita. Patung yang ada tengah-tengah kolam tu adalah patung Parajurit/Ksatria.

Uik!! Boleh terapung.

Senyuman Colgate untuk uolls~

Ada sahaja perarakan keugamaan.

TIRTA GANGGA KE UBUD

Hampir sejam kami di Tirta Gangga, setiap pelusuk dan bergambar. Jom, next destination. Tempat wajib dikunjungi oleh pelancong.. Ubud, Tegalalang. Jauh juga nak ke sana sebab Ubud dah menghala ke Central Bali.

Perut dah lapar, stok roti dari Malaysia pun dah habis. So singgah Alfa Mart beli something alas perut.

Sari Roti, keluaran Kartika Sari, Bandung. Susu Frision Flag. Kotak macam Dutch lady kan? Rasanya lain sikit. Hmmm tak tau nak describe! Minute Maid is a must! Beli jajan dan biskut sikit. Total Rp 47,000.

2.00 PM, sampai di Ubud. Tak ramai orang. Saya dah start rasa macam nak demam. So lepak sekejap je untuk bergambar. Kat sini boleh nampak penanaman padi secara teres (bertingkat-tingkat).

Isi petrol di Pertamina Rp 100,000.

Masuk pekan Kuta lebih kurang jam 3.30PM. Jalan tak sibuk sangat. Nampak signboard KFC. Excited sebab lapar. hahaha.. Tapi kami akan check in dulu, malam baru keluar untuk dinner.

THE JAYAKARTA CLUB BALI, SEMINYAK

Agak susah nak cari sebab jalan di Kuta ni banyak lorong. Alhamdulillah, check in jam 4.30PM. Jayakarta ni konsep apartment untuk 4 orang. Best! Kami dapat bilik di Ground Floor.

Suasana Garden. Cantik, bersih dan aman damai.

Ada ruang tamu dengan sofa bed. Dapur pun lengkap, so boleh lah memasak (kalau nak dan rajin lah).

Usai solat, jom jalan-jalan di pantai. Dari hotel ni ada direct access ke pantai. Actually Pantai Seminyak, Pantai Legian, Pantai Kuta di sebelah menyebelah je. Kebanyakan kawasan pantai adalah 'private beach' untuk orang yang menginap di hotel.

MH happy dapat terjun laut dan 'surfing'.. Saya? Oh noooo sebab dah mula selsema dan batuk-batuk. Jangan cari pasal.

8.30 PM: Dinner buat pertama kalinya di luar. Dan pertama kali juga keluar berjalan pada waktu malam. Di Candidasa tak berani sebab kawasan perkampungan. Di Kuta ramai sangat pelancong berjalan kaki sebab banyak kedai cenderamata di kiri kanan jalan. Niatnya nak ke Hard Rock Cafe, tapi disebabkan masalah teknikal kat GPS, dan perut pun dah lapar sangat, kami cari kedai makan yang terdekat saja lah. Dan make sure peniaganya MUSLIM!

Alhamdulillah.. Jumpa Warung Taman Sari Kuliner. Tak tau nak order apa. So we decided order Soto Ayam dan 'Orange Jus' atau orang Bali panggil Es Jeruk. Es Jeruk ni adalah buah limau ye, bukan guna buah orange. Hihi.

Pemilik warung ni adalah Pak Andre. Berasal dari Madura (ayahnya). Ibunya penduduk asli Bali dan revert to Islam. Dia menceritakan dulu sebelum Bali jadi tarikan pelancong, memang susah nak jumpa makanan halal. Tapi nowadays, dah ramai orang luar masuk ke Bali (sebab merantau, perkahwinan dan juga perniagaan).

Total perbelanjaan dinner kami adalah Rp40,000.

Nota kaki-tangan:
Jalan kaki lebih baik kalau uolls nak shopping cenderahati tepi jalan. Sebab parking agak terhad. But, kena berhati-hati ye dengan barang berharga uolls.