Sunday, July 12, 2020

CEBU VACATION | Hari Kedua Jom Explore Extreme Activities di Badian



Assalamualaikum.. Alhamdulillah, pasca PKP semua mula kembali seperti biasa. Jom kita sama-sama amalkan #NewNorms. Sepanjang PKP juga lah saya tidak mengunjungi blog ni. Sebenarnya work-from-home lagi banyak kerja yang kita perlu lakukan. Alhamdulillah, banyak hikmah daripada kejadian pendemik Covid-19 ni.

So, malam ni saya berkesempatan untuk memilih gambar yang sesuai untuk dikongsikan. Sebenarnya bila dah terlalu lama terperam, rasa kurang umphh dah nak kongsi, tapi insyaAllah saya cuba kongsi sebaik mungkin. Kalau nak baca dari awal tentang pengembaraan kami di Cebu, Filipina, boleh klik di SINI.

Okey, jom MULA!


Seawal jam 5.00 AM kami dah ada dalam bas. Kalau anda baca entri yang lepas, ada saya kongsi tentang perancangan menaiki bas untuk ke Badian. Di Cebu, Subuh masuk waktu awal tau. Dan daripada hotel nak ke Stesen Bas ni lebih kurang 10 minit sahaja dengan menaiki Grab. Bas yang kami pilih adalah Bas Cares warna kuning. Ada aircond dan seat semua selesa sangat. 

Perjalanan lebih kurang 3 jam daripada Cebu City ke Badian. Perjalanan melalui laluan berbukit dan berliku-liku. Terdapat perkampungan sepanjang perjalanan tu, dapat lihat suasana kampung betul! Sedang leka melihat-lihat, kami ditegur dalam bahasa Tagalog oleh konduktor bas tu. Semangat cerita apa tah, kami pulak yang blurr.. Bila bagi tahu kami dari Malaysia, tergelak besar dia. Dia ingatkan kami orang Filipina juga, tapi dari daerah lain. Kah! Actually kami pun tak tahu mana nak berhenti. Haha! So dia suggest kami turun di satu tempat yang mengusahakan aktiviti lasak yang kami nak buat ni. Iaitu MCM Adventure. 

Kami decide ambil pakej Canyoneering dan Hiking Osmena Peak. Dah settle bayar semua, kami di bawa menaiki motosikal yang dipanggil habal-habal. Yang specialnya, motor ni dah di modified menjadi 3 seater! Sempoi kan?




Sampai di checkpoint, kita perlu register dulu, termasuk menyatakan siapa nama Guider yang akan jaga kita. Setelah itu, akan diberikan jaket dan helmet keselamatan sebelum dengar taklimat daripada pengendali Canyoneering di sana.



Bergambar dulu sebelum melihat apakah level ke'extreme'an aktiviti. Daripada checkpoint taklimat tadi untuk ke starting point, ada dua cara. Pertama, boleh naik Zipline, tapi ada extra charges. Dan hanya mengambil masa 10 minit nak sampai. Pilihan kedua adalah berjalan kaki lebih kurang 30-40 minit (jalan menuruni bukit). So kami pilih yang kedua.


Ini adalah permulaan cabarannya sebelum mula terjunan di dalam air. Semalamnya hujan lebat, jadi trek yang dilalui agak lecak dan berselut. So kena extra carefull sebab jalan jadi licin.


Sebelum memulakan aktiviti Canyoneering, kami alas perut dulu dengan sandwich yang kami prepare sendiri. Jangan makan banyak sangat, nanti nak memerut takde tempat. Sebab aktiviti Canyonering ni ambil masa 3-4 jam. Tiada short cut untuk half way.


Antara gambar yang Guider tolong ambikkan. You all just enjoy the activities, guider yang tolong bawakkan beg dan camera. Tapi nasib lah kalau dapat guider kurang terer ambik gambar dan video. Hahaha..




Jom layan video Canyoneering dari kami berdua. Yang baju belang-belang tu lah guider kami berdua. 


Setelah hampir 4 jam - terjun, berenang, memanjat, maka sampai lah kami ke Kawasan Fall. Kat sini ada 3 tingkat air terjun. Dan yang paling ramai, of course lah tingkat bawah sekali. Kalau tak nak buat aktiviti lasak Canyoneering, boleh terus masuk ke Kawasan Fall. Dapatlah berenang dan lepak di situ.


Sesampainya kami di Kawasan Fall, perkara pertama nak buat adalah MAKAN! Just nice lunch di sini. Jam lebih kurang kul 2pm. Kami pun 'masak' lah bekal yang kami bawa iaitu Kembara Pek Kambing Kuzi. Perghhh nikmat tak terkata. Kenapa tak beli je? Harap maaf, no halal food kat situ ye.


Ni MH di bawah air terjun yang paling famous di Badian. Saya dah tak larat. Kaki dah start krem! Lagi pun lepas lunch dah, perut dah penuh. malas dah nak berenang. Boleh??

Selesai makan dan rehat, kami berjalan pulang ke tempat kami register masa mula-mula sampai tu. Laaaa dekat je. So kami diberi bilik untuk tukar pakaian. Bilik mandi juga disediakan. Jadi kami mandi dan solat di situ sebelum ke Osmena Peak.

Kami bergerak ke Osmena Peak jam 3.30 pm menaiki habal-habal. Again! Kali ni perjalanan pergi 1 jam setengah, balik satu jam setengah. Dengan jalan yang berbukit dan berselekoh, memang banyak kali mengucap lah. Huhu. Sesampainya di sana, perlu register. Dan mereka akan offer guider untuk bawak naik, tetapi kami tak ambil pun. Just follow trek yang ada. Alhamdulillah hampir sejam jugak nak naik ke puncak. 

Pemandangan dia... Subhanallah... Serius, kena tengok sendiri. Tak tahu nak cerita macam mana. Bila balik tengok gambar dan video, macam tak puas hati. Kenapa tengok dengan mata sendiri lain?? So, korang kena pegi sendiri tengok.


Kami lepak di puncak Osmena Peak lebih kurang 20 minit sahaja, memandangkan masa agak suntuk. Perlu berada kembali di Pejabat MCM tadi sebelum jam 8 pm. Sebab bas terakhir yang akan lalu di situ untuk balik ke Cebu City adalah jam 8pm. Kang tak pasal-pasal kena bermalam kat Badian. No way!


Punya laju dia bawak motor. Sakit pinggang dah ni.. Walaupun jam baru jam 6pm, tapi dah gelap. 

Okey, part ni SERIUS! Kami berjaya dapat bas untuk balik ke Cebu City, tapi bukan bas ekspress aircond tau. Tapi bas local yang tak ada aircond, tingkap plak kalau tutup memang lemas dalam tu. Seat pulak alahai, kecik dan keras. Bukan nak komen lebih-lebih, tapi kalau korang badan dah penat, kalau boleh nak tido je dalam bas kan, so lupakan kalau dapat bas local. Saya nasihatkan, ambik bas aircond ye. Tambang tak jauh beza pun.

So sakit pinggang naik motor + aktivti lasak + bas yang emmm = nak nangissss...

Apa-apa pun, ni semua pengalaman yang menarik untuk diingati. MH kata, barulah traveller. Betul tu.. betul tu... (redho).

Sampai di Stesen bas jam 9pm. Nak balik hotel ada dua pilihan, Grab atau jalan kaki. Korang rasa? Haaa.. MH ajak jalan kaki you all.. Maka berpimpinan tangan lah balik dengan berjalan kaki. Lebih kurang setengah jam sampai lah.. Memang dekat, tapi sebab dah letih dan mengantuk, rasa macam alahaiii jauhnyaaa...

So, apa plan next day? Tunggu... Saya akan share aktivti esoknya dalam next entry ya.

Stay tune!

0 comments: