Thursday, February 13, 2020

CEBU VACATION | Sehari sebelum berlepas dan Ketibaan di Cebu

Short Travel Quote by Oscar Wilde

Alhamdulillah.. Selesai pengembaraan kami berdua ke Cebu Island, Philippines. Actually, tak pernah terfikir pun sebelum ni nak ke Cebu (sebutan: Se-Bu), tapi bila join group Malaysian Backpackers, tiba-tiba macam teringin pulak nak explore Cebu, berdasarkan perkongsian mereka yang pernah ke sana. Kalau ikutkan Bucket List, hanya masukkan Boracay je. But memandangkan Cebu dan Boracay jauh, kami decide untuk explore Cebu sahaja. Menyebut tentang Cebu, saya dan MH kurang info berkenaan dengan tempat ni, tapi bila dah decide, kami berdua mula buat sedikit research. Daaaaannnn, yang menariknya di Cebu ni banyak aktiviti lasak dan aktiviti di air terjun yang super duper cantik! Wahhh tak sabar sangat rasanya ni.

Step pertama, of course survey tiket penerbangan dan hotel. Alhamdulillah, setelah tunggu dan survey tiket selama lebih kurang dua minggu, kami decide beli tiket pada harga RM671.00 return per pax (Air Asia). Tarikh yang dipilih adalah 6 Feb 2020 dan balik pada 12 Feb 2020. Penginapan pula kami memilih Crown Regency Hotel & Towers, yang terletak betul-betul di tengah bandar Cebu, dan merupakan Hotel tertinggi di Bandar Cebu.

Settle bab tiket dan hotel, sekarang settlekan bab itinerary, pre-booked activities dan budget.

Kalau nak contoh itinerary yang details, whatsapp saya ye: 012-4202446

Untuk simcard dan airport transfer daripada Airport ke Hotel, saya booking sesiap daripada KLOOK. Reason, kami akan sampai di Cebu pada jam 4.30 am. So tak pasti ada Grab atau any transport lain pada masa tu.

Bila dah buat itinerary, buat pula penyusunan plan makanan. Di Cebu boleh dikatakan hampir tak jumpa makanan halal yang ikut selera tekak saya. So saya order Pek Kembara dari Shopee. Disebabkan di sana ada 5 kali lunch, saya order 8 pek untuk 4 hari sahaja. Lunch hari pertama, kami bawa bekal dari Malaysia (Burger McD jer).

Kami tukar duit RM ke PHP (Peso) di Midvalley. Kadar tukaran masa tu adalah 8.05. So kami tukar RM1,328.25 untuk dapatkan PHP16,500.

Alhamdulillah, persiapan hanya dibuat kurang daripada sebulan! Actually, kami biasa setkan vacation awal tahun. Kalau termissed entry saya untuk percutian 2019, boleh baca di sini>> KLIK SINI <<.

Kami sebenarnya berdebar-debar juga untuk travel ke luar Malaysia ni, memandangkan Virus Corona ni tengah menyerang ribuan orang di seluruh negara! Tapi, setelah mendapatkan nasihat dan pandangan daripada beberapa orang yang meyakinkan, kami teruskan plan ni dengan persiapan yang cukup rapi. Di Airport KLIA2 dan Airport Cebu-Mactan memang kawalan serius dilakukan.

To cut it short, saya skip story perjalanan KL-Cebu ya. Sebab macam biasa, kami park di Putrajaya Sentral dan naik KLIA Ekspress ke KLIA2. Flight kami jam 11.55 pm dan sampai di Cebu jam 4.30 am keesokkan harinya. Sesampainya di airport Cebu, anda akan dikehendaki mengisi dan menyerahkan 3 jenis borang ni. Kesemua borang ni dah diedarkan siap-siap semasa dalam flight, tapi disebabkan mengantuk, dah landing baru isi.. :)

Semasa nak melalui imigration, setiap orang akan disoal berkenaan tahap kesihatan dan negara mana yang mereka/kita pergi dalam tempoh 30 hari kebelakang.

Seperti yang saya bagitahu, saya dah pre-booked Airport Transfer dari KLOOK. So kami keluar je dari Airport, driver dah ready tunggu. Driver ni peramah sangat. Dia berasal dari Negros. Salah satu daerah bersebelahan dengan Pulau Cebu. Oh ya, sebelum kami bergerak ke Hotel, saya dapatkan dulu Simcard dari Kiosk GLOBE yang ada di ruang lobby terminal 2. Settle! Mudah dan cepat.

Nak dijadikan cerita, semasa kami sampai, elok je masuk waktu Subuh, jadinya kami pun search lah kat mana Surau. Tapi jauh pulak. Di Terminal 1. Disebabkan driver dah ada, dan kalau ikut pakej, dia hanya akan tunggu 15 minit sahaja. So kami decide solat di Hotel sahaja.

Alhamdulillah, jalan tak jem. Lancar je, 40 minit sampai lah kami di hotel. Disebabkan masih terlalu awal, kami minta untuk early check in, tapi malangnya perlu tunggu shift jam 7.00 am. So, kami bentang sejadah, solat di sudut lobby... :)

Tepat jam 7.00 am, barulah dapat check in, kami di charge PHP1000 untuk early check in. Lebih kurang RM80. Okay lah kan. Badan pun dah penat, nak rest jap sebelum start Tour Cebu Day-1.. Hip hip horray..

Fuhh.. nampak je bantal dan tilam yang empuk, terus mata mintak dilelapkan.. Hotel ni highly recommended. Facilities memang A+

Breakfast Twister KFC yang dibeli di KLIA2. Buat Milo O panas, perghhh memang mantop! Kalau ikutkan Day-1 ni kami berjalan-jalan disekitar Cebu City dengan Motor. Tapi, tak sangka pula tempat sewa motor tu tiada berhampiran dengan hotel. Jadinya, kami tukar plan. Rest dulu, lepas Zohor nanti baru explore apa yang perlu.

Satu luggage ni, memang isi stok makanan dan minuman sahaja. Untuk 6 hari 5 malam.

Okey... Cebu City Tour Day-1 saya continue entri seterusnya ya.. Tungguuuu~~~