Monday, February 24, 2020

CEBU VACATION | Hari Pertama Kami Explore Cebu City

Sambungan story daripada entri lepas >> KLIK <<

Alhamdulillah, baru berkesempatan untuk sambung perkongsian kembara kami ke Cebu, Philipines. Masih lagi hari catatan pada hari pertama. 2.00 PM: Seusai kami berehat, lunch dan solat, barulah kami meneruskan misi kembara. Kalau diikutkan plan asal, hari pertama adalah explore Cebu City! Tetapi memandangkan tidak berapa familiar dengan kawasan ini, jadinya kami hanya menaiki Grab. Lagi pun, masa yang sepatutnya kami gunakan untuk berjalan, telah digunakan untuk berehat. Ini yang bestnya itinerary sendiri. Fleksible..

Destinasi pertama adalah Cebu South Bus Station. Jika diikutkan jarak perjalanan hanyalah lebih kurang 2KM, tetapi kami berdua ambil keputusan naik Grab, lebih mudah dan cepat. Kami ke stesen bas ni untuk survey kaedah untuk ke Badian, bahagian Selatan Cebu keesokkan harinya. Memandangkan kami tidak ambil mana-mana pakej secara pre-book, jadinya kita kasi redah aje lah. :)

Perjalanan dari hotel ke stesen bas hanya mengambil masa lebih kurang 20 minit. Kenderaan agak banyak di jalanan, tetapi tidak terlalu padat. Di stesen bas ini, anda akan dapat lihat ada dua kaunter. Untuk ke Badian, boleh naik bas Ceres berwarna kuning. Bas ini akan bermula seawal jam 5.00 pagi. Tidak perlu beli tiket awal-awal. Esok dah naik bas, baru beli.

Okey, settle part tanyakan informasi berkaitan perjalanan ke Badian, kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki ke Taboan Public Market. Berpandukan Google Map, alhamdulillah, senang sangat nak jumpa. Berjalan kaki lebih kurang 800 meter daripada stesen bas tadi.

Dalam perjalanan, kami melalui Hospital awam. Tidak besar dan tidak kecil. Keadaan Hospital ini agak kurang memuaskan berbanding Hospital Kerajaan di Malaysia.

Lebih kurang 30 minit berjalan, sampai lah kami ke Taboan Public Market. Di sini ada dijual pelbagai jenis hasil laut yang telah dikeringkan seperti ikan kering, ikan bilis, sotong kering dan lain-lain. Pasar ni lebih kurang macam Pasar Filipin di KK Sabah. Eh, ke Pasar di Sabah yang sama Pasar di sini.. Hmm.. Mana-mana je lah.. Saya tengok-tengok juga kot ada jualan makanan eksotik! Mujur tak ada. Hehehe. Di sebelah belakang pasar, ada jualan buah-buahan dan sayur-sayuran. Memang agak murah, tetapi kami tak beli apa-apa pun. Cukup sekadar tengok-tengok. Done!

Daripada Pasar kami plan untuk singgah di JY Mall sebelum pulang ke hotel. Disebabkan jam dah menunjukkan 5.00 ptg, kami order Grab sahaja. Dan lagi senang, memang ada Grab Waiting Point kat pasar ni.

Grab ke JY Mall hanyalah lebih kurang 2 KM, tetapi memandangkan peak hours, lebih kurang 30 minit juga baru kami sampai. Tiada apa yang menarik di JY Mall. Plan nak cari souvenir, tapi hampa. So sempat singgah 7 Eleven untuk beli air.

Disebabkan tiada plan lain, kami balik ke hotel untuk merancang perjalanan esok yang bagi saya sangat mencabar. Yang mana aktiviti ini adalah yang pertama kali saya akan lakukan. Believe it or not. Tidur awal untuk bangun awal pagi. Kumpul tenaga untuk aktiviti mencabar esok!

Malam, dinner simple saja. Roti Gardenia dengan Sambal Hitam Pahang dan Tuna, disajikan dengan Milo Panas. Cukup memadai untuk mengenyangkan perut kami.

Okey, sampai sini dulu. Aktiviti keesokkan hari akan di sambung entri seterusnya.

Daa...

Islamku said...

Senang tak cari makanan halal kat sana?

Anna Zanariah said...

tak senang juga. sepanjang kami seminggu di sana memang kami tak beli makanan di luar. semuanya kami sediakan sendiri. ada beberapa resto nasi arab halal di sana, tapii kami tak try pun..