Monday, September 16, 2019

Sweet Escape to Singapore | 3Hari2Malam | Part 3

Sambung sikit lagi lah.. Part 3. SG to KL..

Sarapan ala local people. Makan roti canai mamak Singapore. Seawal jam 8 pagi MH keluar untuk tolong pegi beli dan tapaw. Saya settlekan packing barang dan kemaskan bilik. Tak boleh lewat sangat sebab kami perlu berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai sebelum jam 4 petang.

Check out tepat jam 11.30 am. Terus follow planned route untuk ke Senai.

Bus stand ni berhadapan dengan Kallang Station

Kami naik bas No 64 di depan kedai runcit (kira-kira 5 minit berjalan kaki dari Hotel), turun di bus stand Geyland Rd. Lepas tu berjalan kaki lebih kurang 10 minit ke Kallang Stn.

Oh ya, plan asalanya hari terakhir di SG ni, kami nak berpagi-pagian di Botanic Garden. Taaaapiiii letih yakmat sampaikan tapak kaki pun sakit. Nampak sangat dah tua kan. Ataupun sebab tak fit. So cancel plan dan lepak je kat bilik pagi tu sambil enjoy roti canai! Haha..

Perjalanan hari ini: Kallang Stn - Jurong East Stn via MRT (30 minit)

Return balik Singapore Tourist Pass dan dapat balik SGD10 setiap kad

Sebenarnya, kalau ikutkan apa yang kami baca, ambik bas No 160 untuk ke JB Setral, tapi bila tanya di kaunter tempat return kad tu, akak tu cakap jangan naik bas tu sebab route dia jauh. Sejam lebih baru sampai nanti sebab banyak berhenti. So dia cadangkan ambil bas Causeway Link, atau patah balik ke Kanji Stn ambik bas dari sana. Alamak, yang di takde dalam pambacaan. Takpe, kita redah tengok macam mana.

Beratur nak beli tiket bas

Sebelah MRT Station tu ada Stesen Bas. So saya Q untuk membeli tiket bas No 160 atau mungkin ada cadangan lain yang lebih baik. So, apa yang dicadangkan pula oleh akak kat kaunter tiket ni, naik bas No CW3 untuk ke Larkin. Tiket bayar kepada pemandu nanti. Tak perlu beli di kaunter. Oooo begitu ya.

Melalui Tuas Second Link

Urusan di imigresen sangat mudah. Cuma korang kena make sure semua barang di bawa bersama. Jangan tinggal dalam bas. Settle Imigresen Singapore, naik bas yang sama, menuju ke JB.

Sampai di Imigresen Malaysia, rupanya kena tukar bas. bas yang kami naik ni berpatah balik ke Singapore. So untuk ke Larkin, bas adalah pada jam 2.30 pm. Masih ada lebih kurang sejam untuk kami tunggu. Cuak juga kalau sampai Airport lewat.

So kami ambil keputusan, nak naik Grab atau Teksi sahaja ke Airport Senai. Saya tengok kalau naik Grab RM75. So MH try tanyakan teksi, alhamdulillah rezeki kami, teksi tu hanya charge RM60.

Perjalanan ke Airport lebih kurang sejam sahaja. Sampai di sana, kami check in dulu di kaunter Malindo, baru lah solat dan makan.

Alhamdulillah.. Semua berjalan lanacar. Sampai KLIA 2 jam 6ptg. Teruskan perjalanan naik KLIA Ekspress ke Putrajaya untuk ambil kereta.

Sampai rumah lebih kurang jam 9 mlm. Lega... Settle satu lagi Negara yang kami nak jelajah.

Doakan next year, target INDIA atau JEPUN. Apa-apa pun, tertakluk kepada faktor-faktor lain juga. Hehehe..