Monday, October 25, 2010

Soya pun ada banyak keburukan?

SALAM~Hari ni Anna de entry menarik tuk share ngan U all.... sape suka soya angkat tangan!!!!haa... Ramai.. ramai.. Bagus.. Anna juga suka soya, terutamanya taufu fah (tau kan ape benda tu? yang cik pah jual kat pasar malam tu.. hehehe).. nyummy.. Tapi tadi Anna terbaca tentang keburukan soya ni kat FB one of my friend. Disebabkan limited info kat situ, Anna pun search la lagi info. Juz nak sharing... Lagi pun Anna mmg penggemar SOYA!! 


sila la baca~

********************************************
Yang ni artikel dari FB my fren tu~

"Soya ni sebenarnya membahayakan kesihatan tubuh, lelaki dan perempuan. Atau lebih tepat, kesuburan. Katanya minum soya boleh melemahkan kesuburan dan tenaga?? Betul ke?? Jom kita selidik..

ANTARA KEBURUKAN SOYA (yang tak suka baca perkataan medik jangan baca):

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.
2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.
3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.
4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???
5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya:* kembung perut,* kekurangan asid amino,* kerosakan pankreas. Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya..
6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??

Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelakidan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,kanser ovari,kanser prostat,serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium,magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.Secara kesimpulannya para kafir ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua.

Firman Allah:Wahai sekalian manusia!Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan,kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (Surah Al-Baqarah: 168)

Tempe dan kicap soya adalah baik untuk kesihatan. Kenapa? Sebab.. tempe dan kicap telah melalui proses fermentation atau bahasa melayunya, penapaian. Soya ni cuma tak elok dimakan secara fresh atau mentah, apatah lagi kalau dah diproses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar especially). Memang sah-sah kau kena batal niat nak minum soya balik kerja nanti. Heheh.**sekarang baru saya faham kenapa orang dulu suka sangat buat soya jadi tempe. Tak pun orang Jepun yang makan natto yang melekit-lekit tu. Ataupun orang Hong Kong yang suka sangat makan tauhu busuk.Jadi mari kita sama-sama cakap, "OOOOOO...."

********* artikel tamat di sini***********

Anna tak cakap semua maklumat kat atas tu betul atau semuanya salah. Mungkin kajian yang lebih terperinci perlu diadakan. Tak pun, mmg dah ada kajian, cuma kita yg jarang membaca. Anna confuse la jugak kalau kebaikan soya diragui. Sebab selama ni mmg percaya SOYA memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. So, kat sini Anna nyatakan sedikit info tambahan untuk U all yang mana nak tau lebih lanjut..

1. "Lelaki mengamalkan diet sayur-sayuran berasaskan soya dinasihatkan mengurangkan pengambilan makanan itu apabila penyelidik mendapati ia berisiko menjejaskan kesuburan golongan itu dengan mengurangkan bilangan sperma." BACA LAGI KAT SINI.

2. "Ada kajian menegaskan bahawa susu soya adalah baik untuk kesihatan. Pengkaji mengatakan susu soya lebih baik daripada susu lembu kerana susu pertama yang dihasilkan ibu lembu adalah untuk anak lembu, dan yang kedua, susu lembu akan bercampur dengan hormon yang ada pada lembu. Dewasa ini, ramai yang  pandai menghasilkan minuman soya di rumah. Jadi, kebersihan dan keselamatan meminum susu soya adalah terjamin kerana tidak dicampur dengan bahan pengawet dan pewarna"BACA LAGI KAT SINI.

3. "Hasil kajian ke atas manusia, terdapat terlalu banyak bukti yang menyatakan 2 hingga 3 hidangan soya adalah sangat selamat, dan mempunyai potensi untuk melawan penyakit". BACA LAGI KAT SINI.

4. " Soya mengandungi pelbagai sumber kesihatan yang baik seperti phytochemical , anti-oksida dan juga pelbagai minyak dan nutrien yang baik dan dapat membantu kita untuk mengurangkan paras kolestrol dan mengurangkan keradangan". BACA LAGI KAT SINI.


******************************************

So, Amacam? Dah baca? So, U all sendiri decide nak consume SOYA atau tak. Pada pendapat Anna SOYA memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Cuma bagi sesiapa yang mempunyai masalah kesihatan tertentu, elok lah dapatkan nasihat DOKTOR before mengambil makanan dan minuman berasaskan soya, supaya tidak memudaratkan kesihatan. Jangan sebab kecuaian kita menjaga kesihatan, kita menyalahkan SOYA sebagai penyebab penyakit~~ -Juz pendapat peribadi-


Sedapnya tempe. ehhe~


Sekian (^_^)



25 comments:

sweetsal said...

akak suka makan tempe tapi tak minat air soya..pelik kan...antara keburukan air soya kita blh kena penyakit kencing manis, hati2 jgn minum terlalu banyak, ni pun nasihat dr doktor jugak..

ninazarina said...

hai anna! i pun pernah dgr pasal soya ni, yg diwar-warkan kehebatannya yg sbenanya lbh kpd propaganda yahudi..dan lg 1, taktau la anna pernah dgr x yang ni..yahudi kata kopi/nescafe what-so-ever mengandungi caffeine yg memudaratkan kesihatan..tapi kalo anna google sumber ilmiah/sejarah islam, ada sebut yg minuman feveret nabi muhammad s.a.w. ialah kopi sbb baginda s.a.w. tahu khasiat kopi...n mat salleh sume suke gila minum kopi..sebab kopi sbenanya mmpunyai khasiat yg sgt bnyk..tp i x ingat la ape..hehe kena google smula ;)

afiff edogawa said...

hai anna... dah lama x singgah kt sini... rindu.. dah lama tukar template baru?? x prasan..

emm... soya.. for my opinion, soya tu btol mempunyai keburukan yg anna ckp tu.. buktinye telah ada depan mata sy, x perlu mention kat sini. for me, i really like drink soymilk, but after dpt tau info keburukan ni bbrp bulan lepas, terus stop minum. tempe?? x bolehla stop, coz im JAWA... hehe..

annazanariah said...

thanks to all comments.. btw, tak jumpa lagi kajian ilmiah yg mengatakan soya itu tak bagus. yg jumpa semua ckp bagus. entah la.. sebab anna pun bukan dari bidang sains kesihatan, jd kurang peka dgn info ni..

teruskan minum soya, tapi jgn terlalu banyak. sebab kalau makan terlebih, makanan ape2 yg bagus pun boleh jd mudarat..

Love SOYA sooooo much. ehhe!

依之汉 said...

Love soya~

Setuju yang soya ada tak baiknya kalau consume terlebih. Biasala cam susu lembu juga eak. Kalau extra kalsium nanti tulang rapuh.

Apa yang ana tau, US mengwar-war kan kebaikan soya lebih kepada prespektif minyak masak Soya. Jarang dengar pasal air soya ni di US sebab apa yang dari literature review ana buat pasal soya, air dan makanan dari kacang soya kebanyakannya hanya diamalkan di Asia.

US tak puas hati disebabkan Malaysia pengeluar utama minyak masak kelapa sawit. Jadi burukkan sawit elokkan soya.

Kalau dari segi lain tu ana tak tau lah.
Sama-sama kita sedar eak yang US tak suka kita lebih dari diorang.

Sekian, wasalam.

masjidridzuankgempa said...
This comment has been removed by the author.
asha sharil said...

kak sha suka makan tempe... like la this article

Anonymous said...

mohon share ye...tq...

Anonymous said...

assalam.nak tanya.kalau produk shaklee tu berasaskan soya sepenuhya.elok ke produk tu.tak menjejaskan kesihatan ker.

Unknown said...

Ada science proof yang jelas x?
Skadar cmni kita xleh nk banned trs sesuatu makanan
Dan kita xleh trs menghukum kafir k sape2 yg rekemen soya ni.
Give some proof yg betul2 jelas then bru kita share

Unknown said...


7 control checklist yg perlu ada dlm soy protein yang baik dan berkualiti...

Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates.. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.

Soybean tu mestilan Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)~Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered?sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik danvitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan

Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alcohol-Alcohol tu haram yelah satu hal gak ..tapi kalau dicuci dgn alcohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang

Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soy yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan- Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas.. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium..kenapa?~ Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Dan oleh yg denikian unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium

RV adyani said...

tq sis atas pencerahan. saya pun confuse bila ramai duk cakap soya tak bagus. tapi soya esp memang terbaik. boleh singgah di blog saya untuk BACA TENTANG KEABAIKAN SOYA ESP ni:
http://danishdamiadaris.blogspot.com

mamayaya said...

arab terkenal dengan kurma..us terkenal dengan soya..malaysia terkenal dengan minyak kelapa sawitnya..mcm2 produk yg berasaskan kelapa sawit yg dicipta walaupun dikatakan minyak sawit penyebab kegemukan, kolestrol darah tinggi dan sebagainya..tips jgn makan berlebihan dan amalkan yg organik dan terjaga mutu dan kualitinya dr proses penanaman hingga proses penghasilan produk

Anonymous said...

Sana yahudi , sini yahudi . baik makan batu & pasir shj. sebab mmg pior asal dari bumi .semua yg buruk mengenai soya sebenarnya sengaja diperbesarkan oleh segelintir pihak yg berkepentingan disebabkan sentimen & persepsi.org malaysia suka menerima berita merapu(kononnya kajian sains . tapi ahi sains mana ,tesis apa,siapa yg buat kajian langsung tidak dinyatakan).kalau macam tu , baik jangan pergi pasar . pergi kedai non muslim beli sayur ,ikan ,barang2 keperluan dapur. sebab itu lagi jelas tanda kekafiran si penjualnya(benda depan mata) .

Usahlah kita memgharamkan apa yg telah Allah jadikan sebagai makanan yg halal buat kita sebagai umat islam diatas muka bumi ini. soya itu kekacang. dan kekacang itu adalah tumbuhan.tiada 1 tumbuhan pun yg Allah jadikan untuk manusia , haiwan memakannya menjadi mudarat.Allah itu khaliq(pencipta) kita.takkanlah Allah mahu menganiaya manusia , haiwan yg memakan tumbuhan yg dia ciptakan sebagai makanan !!

berkenaan air soya , saya setuju ia memang mempunyai kandungan gula yg agak tinggi. tetapi bukanlah dalam kuantiti gila atau pun melampau.kita minum mengikut keperluanlah.pada saya tiada masalah kalau kita cuma meminum sekali sekala dalam kuantiti yg terhad , dan kalau terasa juga kemanisannya ,boleh ditambah air masak atau air mineral untuk mengurangkan kemanisan tersebut.Allah beri kita akal , beri kita deria merasa. gunakanlah sebaik mungkin. jangan kita menjadi org yg hanya pandai bermain persepsi dan sentimen dan akhirnya meletakkan kesalahan itu 100% kepada soya shj. itu sama ertinya seperti tidak menghargai kurniaan sang pencipta soya itu. Nauzubillah.. renung2kan..

Unknown said...

Jgn minum milo, milo=mind low..jgn bg anak2 minum milo huhu doktor pesan.

Unknown said...

Jgn minum milo, milo=mind low..jgn bg anak2 minum milo huhu doktor pesan.

Adi Hasim said...

Salam,
Makcik saya pengusaha tempe dan makan tempe setiap hari ada kanser perut tahap akhir.
Ada ramai pengusaha ragi yang tak ada siapa tahu apa yang sebenarnya yang ada dalam ragi.
Pengeluar products hanya mahu membuat keuntungan tanpa Research & Development, kesan jangka panjang siapa peduli.
Kita sebagai pengguna harus berhati-hati ketahuilah di mana makanan anda diproses dan apa yang mereka tidak mahu anda tahu.
Saya harap, anda dapat memberikan maklumat yang betul kerana anda mungkin menyebabkan ramai orang kena kanser.
Thanks

safiah adibah said...

Soya memang baik untuk kesihatan, yang penting ambil dalam kuantiti yang sederhana. Good sharing ana :)

annazanariah said...

thanks for all comments.. :)

kembarahatiku said...

Kalau air soya yang kita buat sendiri dirumah ,ada kesan buruk jugak ke.

annazanariah said...

kembarahatiku.. macam yang saya terangkan, tidak akan memudharatkan kalau kita ambil secara bersederhana.. insyaAllah..

Unknown said...

Soya sedap

Unknown said...

Soya sedap

Ad said...

Allah berfirman. Makan dan minumlah dan jangan berlebih lebihan.

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group��
�� Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye����

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺����

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .����

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570