Thursday, February 13, 2020

Vision Board 2019 vs Vision Board 2020




Alhamdulillah.. Tahun 2019 dah berlalu.. Kini telah memasuki tahun yang sentiasa dinanti-nanti iaitu TAHUN 2020. Teringat masa zaman kanak-kanak dulu, selalu terfikir apakah yang bakal berlaku semasa tahun 2020 kan? Teringat lagi laungan Wawasan 2020.. :)

Melihat kembali sepanjang perjalanan setahun yang berlalu, apakah pencapaian yang telah dikecapi? Lebih baik daripada 2018, atau sebaliknya? Walau bagamanapun lakaran kahidupan kita, jangan lupa mengucapkan SYUKUR.. Syukur kerana Allah memberikan kita terlalu banyak nikmat dan rezeki, yang mana tak termampu untuk kita hitung satu persatu.

Entri ni dah lama saya tulis, namun belum berkesempatan untuk buat 'final editing'.. Petang ni, elok lah saya sudahkan kerja-kerja yang tertangguh ni.

Jom tengok Vision Board 2019 saya. Saya akan berkongsi bagaimana ianya membantu saya merealisasikan impian. Yes, realisasi.. Walaupun bukan 100%, tetapi ianya tetap membantu..


Vision Board ni dibuat pada 4 Januari 2019. Saya bahagikan kepada 6 Kategori iaitu Family, Career, Financial, Health, Extra dan Travel.

Kategori Family, adalah impian terbesar saya. Iaitu dapat memberi lebih banyak kepada famili saya. Alhamdulillah, Allah makbulkan doa dan impian saya. Tahun 2019 juga saya dan MH telah membeli sebuah kereta Continental (walaupun tidak seperti perancangan, nak beli M). Allah susun yang terbaik pada masa yang terbaik. 1 Julai 2019, tarikh lahir Mr Raion. 

Kategori kedua adalah Career. Hmm.. Tahun 2019 adalah tahun yang penuh cabaran dan dugaan buat saya. Banyak dealing perniagaan tidak menjadi seperti yang diharapkan, namun saya tetap bersyukur kerana Allah sentiasa cukupkan keperluan saya. Alhamdulillah. InsyaAllah 2020, kembali letakkan target betul-betul. Doakan saya ya.. :)

Kategori seterusnya adalah Financial. Alhamdulillah, disebabkan business bagus pada tahun 2018, impak terhadap income 2019 adalah sangat bagus. Disebabkan itu juga saya berani bertekad untuk membeli rumah pertama saya. Rumah pertama ni telah saya rancangkan untuk menjadi rumah pelaburan. Urusan pemilikan rumah ni Allah permudahkan, maka April 2019 telah dapat satu rezeki yang tak disangka-sangka. Syukur.

Seterusnya kategori Health. Bab kesihatan memang saya akui agak culas! Jadinya target untuk penurunan berat badan hanya berlaku pada awal tahun sahaja. Lepas tu??? Hmmm.. Insof dah. InsyaAllah 2020 saya akan kembali komited untuk lebih sihat dan cergas. Alhamdulillah, saya juga telah melakukan pemeriksaan kasihatan dengan PathLab. Result yang diperolehi adalah baik, cuma ada beberapa perkara perlu ditambahbaik lagi.

Kategori kelima adalag Extra. Extra ni lebih kepada Hobi. Saya memang suka menulis berbanding bercakap. Sebab tu juga adanya blog ni. Blog yang saya wujudkan semenjak zaman saya belajar lagi. Cuma, masih belum capai target untuk menghasilkan 20 penulisan bermanfaat setiap tahun. Doakan tahun 2020 saya dapat capai ye. Dalam kategori ini juga ada saya targetkan untuk bersama-sama di dalam aktiviti CSR. Dan Alhamdulillah Allah permudahkan. Dengan program ini juga saya dapat mengenali lebih ramai orang dan bersama-sama berpesan ke arah kebaikan. InsyaAllah..

Kategori terakhir adalah Travel. Saya memang suka travel. Kalau boleh, setiap bulan nak travel! Gittew.. Hohoho.. impian 2019 ada 4 destinasi, namun hanya 1 sahaja tercapai iaitu Honeymoon di Bali. Kebiasaannya setiap tahun akan ada satu trip Asean, 1 Trip International. Memandangkan Amsterdam tidak kesampaian, hanya menangis di bucu katil je lah.. Huhu.. Niat nak bawa Parents buat Umrah pun terpaksa dipostponed disebabkan komitmen awal yang tidak dapat dielakkan. Doakan hajat saya dan MH dan bawa parents mengerjakan umrah terlaksana.. AAmiinnn..

----------------------------------------------------------------------
So, officially, hari ni, vision board 2019 akan diturunkan dan digantikan dengan VISION BOARD 2020! InsyaAllah lebih jelas penetapan matlamat dan impian tersebut. Doakan saya dapat mencapai apa yang diimpikan, seterusnya membawa saya kembali mengingati dan mensyukuri nikmat yang Allah Taala berikan.. InsyaAllah.. 

SO... INILAH DIA 2020 VISION BOARD ANNA SUHAIMI




0 comments: