Monday, September 09, 2019

Sweet Escape to Singapore | 3Hari2Malam

"...Travel expands the mind and fills the gap.."

Setelah beberapa bulan tak menulis, agak sukar untuk memulakan penulisan. Ada beberapa entri yang masih berstatus 'draft'. Tunggu masa yang sesuai untuk disiapkan dan dipublish.

Memandangkan hari ini adalah hari cuti bersempena Hari Keputeraan YDP Agong, maka saya lepak di ofis (SOHO - Small Office Home Office) sahaja seharian. Menyudahkan hobi-hobi yang tertangguh semenjak dua menjak ni. Sambil menikmati Tea Green dan ditemani lagu favourite buat masa ni - Jatuh Cinta oleh IAmNeeta. Penangan drama Sweet Dreams lah ni. Tak boleh nak move on dah dengan lagu ni. :)

Bila bercakap tentang jatuh cinta, saya pasti defini CINTA bagi setiap orang berbeza. Dan bagaimana seseorang itu menyatakan cinta kepada orang yang dicintai juga ada cara tersendiri.

Erti cinta kamu
Tentang aku
Selalu kau hargai
Kini aku jatuh cinta pada diri kamu

Segenap hujung dunia ku
Ingin kau tahu
Kini aku jatuh cinta
Semua tentang kamu

-- Jatuh Cinta, IAmNeeta

Okey lah, saya tak plan pun untuk menulis tentang cinta. Saya pasti anda semua lagi pakar bab ni kan? ehhe.. Berbalik kepada tajuk asal, Sweet Escape to Singapore selama 3 hari 2 malam. Last minute plan sebenarnya, memandangkan kami berdua baru sahaja selesai ACLPP Exam last week, so just nak short trip yang simple dan senang nak plan. Jadinya kami pilih Singapura.. yeay!

Itinerary dan slip booking

Macam biasa, setiap kali kalau ingin bercuti, kami akan bahagikan tugasan. Tugasan saya adalah membuat itinerary (termasuk pengangkutan yang akan digunakan, tempat makan, waktu rehat dan solat dsb), booking hotel dan booking tiket untuk tempat-tempat yang ingin dilawati. MH pula macam biasa, akan booking tiket flight, dan buat calculation untuk trip termasuklah kos pengangkutan, hotel, tukaran wang dan bekalan makanan yang akan dibawa. Siap semua tu dalam masa dua hari. Alhamdulillah. Siap print out semua yang berkenaan sehari sebelum hari travel.

Saya booking hotel melalui Website Trivago, dan berdasarkan perbandingan harga, kita akan di bawa masuk ke Website yang menawarkan harga yang murah tu. Dan hotel yang saya pilih adalah Fragrance Hotel-Emerald. Agoda menawarkan harga yang paling murah, dan boleh terus buat booking. Semudah ABC!

Tips: Pilih hotel yang berdekatan dengan pengangkutan awam dan tidak jauh dari tempat tarikan pelancong.

Tiket Universal Studio Singapore dan Garden By The Bay pula saya booking dari Website Klook. Harga ternyata lebih murah compared kalau kita beli di kaunter. Dan akan menjimatkan masa kita kerana tidak perlu beratur untuk membeli tiket di sana nanti. Dapat point dari Klook tu nanti boleh redeem pula di masa hadapan. Mana lah tahu nak beli tiket Disneyland Hong Kong pula ke kan? kan? kan? (It's a hint to MH :P)

Bergambar di Shiseido Forest Valley

Penerbangan kami dari KL ke Changi International Airport menggunakan Malindo Airways. Kebetulan masa kami tengok tiket tu, harga murah. So, sambar terus. Cuma untuk balik ke KL, agak mahal, jadinya nanti kami akan balik dari Senai International Airport ke KL.

Sampai di Airport Changi tu, jangan lupa masuk ke Jewel, tak jauh pun dari Balai Ketibaan. HSBC Rain Voltex dan Shiseido Forest Valley tu free je. Boleh jalan-jalan ambil gambar. Cantik sangat. Di situ ada juga Canopy Bridge, Canopy Park, Hedge Maze, Mirror Maze, dan banyak lagi lah. Tapi semua ni ada entrace fee. Disebabkan kami agak mengejar masa, kami tak masuk pun. Hanya jalan di sekitar Rain Voltex dan Forest Valley je.

Dari Changi Airport kami menggunakan MRT. Oh ya, jangan lupa beli Singapore Tourist Pass ye. Harganya SGD 30 untuk 3 hari. Termasuk deposit SGD 10 (akan dipulangkan selepas kita return kad).

Perjalanan ke Stesyen Aljunied mengambil masa 30 minit. Selepas tu kami naik bas No 80 ke Geylang Rd. Lebih kurang 10 minit perjalanan.

Berhenti di Opp Mohd Salleh Mosque

Hotel kami lebih kurang 50 meter sahaja dari bus stand. Tak sabar dah nak meluruskan pinggang ni!

Ni lah hotel kami selama 2 malam di Singapore

Kalau tengok rate walk-in, agak mahal. Mujur booking siap-siap. Kami dapat RM334 untuk 2 malam. Jauh beza dengan rate walk-in. Fuhh jimat.

Rehat sebentar, bersihkan dan segarkan diri, solat dan lunch (lunch di bilik je sebab kami bawa bekal). So tepat jam 2pm, kami keluar untuk ke Orchard Rd dan Merlion Park.

Tempat wajib bergambar di Merlion Park

Kami spend masa kat sini lebih kurang sejam setengah. Selesai puas bergambar, rekod video, kami bergerak ke Marina By the Bay pulak.  Turun di Stesyen Bayfront, dan jalan lebih kurang 15 minit untuk sampai di sana. Stamina kena power. Kihkihkih.

Tips: Make sure pakai pakaian yang selesa ya. Pilih kasut yang super selesa sebab banyak kena berjalan. Beg pula saya prefer pakai beg galas. tak payah nak melawa pakai handbeg kalau travel stail backpackers ni. Ehhe..

Oh ya, untuk memudahkan bergerak ke sana sini, saya download dua apps ni : Singapore MRT dan Rome2rio. Sangat-sangat membantu.

Tempat seterusnya Red Dot Design Museum, Flower Dome, Cloud Forest, Supertree dan OCBC Skyway. Muzium ni ada pameran ciptaan-ciptaan yang unik, dan juga ada jualan. Kami dapat masuk free sebab beli tiket Garden by The Bay (GBTB) di Klook. Tapi harus diingat ya muzium ni agak jauh jaraknya dari GBTB. Lebih kurang 20 minit berjalan.

Tips:

1. Masuk Flower Dome dan Cloud Forest dulu waktu petang. Spend lebih kurang sejam untuk setiap tempat sebab banyak spot cantik untuk bergambar.

2. Last entry untuk Supertree dan Skywalk tu jam 8pm. Masuk jam 7pm just nice.

3. Walau dah ada tiket untuk Skywalk, anda perlu juga beratur untuk dapatkan slot menaiki jambatan tu. Untuk sesi malam ada 7.45pm, 8.00pm dan 8.30pm. Kalau dah ada tiket dari Klook, boleh Q di line express.

Alhamdulillah, kami dapat slot jam 8pm. Sementara Q nak naik jambatan cantik tu, sempatlah kami menyaksikan persembahan di situ.. Lovely!

Malam dilimpahi cahaya yang berwarna-warni

Sebenarnya masa yang diberikan untuk ada atas jambatan tu lebih kurang 15 minit seorang, tapi memandangkan bukan peak season, lama juga kami di atas tu. Sambil menikmati angin malam yang sepoi-sepoi bahasa. Syiok..

Lebih kurang jam 9pm, kami dah turun. Kaki pun dah sakit sangat dah. Lepas ni nak berjalan lagi. So, jom lah balik. Recharge tenaga untuk esok pula.

Kami naik MRT dari Bayfront Stn ke Kallang Stn. Dan berjalan kaki dari MRT ke hotel lebih kurang 700m. Fuhhh.. Total steps hari pertama di Singapore 28,000 ++. Syabas!!

Okey. Sambung esok pula untuk hari kedua dan ketiga. Bye..