Friday, March 08, 2019

CARA MEMBELI RUMAH BAGI MEREKA YANG BERPENDAPATAN 'COMMISSION BASED'


Alhamdulillah.. Perkongsian daripada pengalaman sendiri lagi seronok kan? Selalu saya baca perkongsian rakan-rakan yang ada pengalaman beli rumah menggunakan Agent Commission Statement. Tapi hari ini, biar saya pula berkongsi pengalaman saya sendiri membeli rumah menggunakan penyata komisyen dari AIA.




 Alhamdulillah.. Allah lancarkan urusan saya..

Saya menjadi Perunding Takaful (baca "agent") sejak Jun 2017, jadinya baru lebih kurang 2 tahun lah menjadi agent. Keinginan membeli rumah tu dah lama, sejak saya bekerja di Sektor Perbankan lagi, tetapi memandangkan perlu menyediakan deposit sejumlah wang yang agak besar, jadinya saya simpan dulu impian tersebut.

Namun, keinginan saya muncul semula bila terbaca perkongsian sahabat saya, Khairulfikri yang mana beliau berjaya membeli rumah walaupun baru setahun menjadi agent! Wow.. Ini menarik. 

Jadi, saya pun mengatur strategi macam mana nak menjadikan impian satu kenyataan. Mungkin perkongsian saya ini akan sedikit sebanyak membantu rakan-rakan agent di luar sana yang mana pendapatan adalah berdasarkan komisyen.


#1. KENALPASTI PENDAPATAN BERSIH DAN DSR ANDA

Kenalpasti dulu Cashflow anda. Berapakan pendapatan bersih setelah ditolak dengan segala komitmen dengan Bank. Contoh, Kad Kredit, Pembiayaan Peribadi, Pembiayaan Kereta dan lain-lain lagi.

#2. KENALPASTI BERAPA RANGE UNTUK KOMITMEN BARU

Saya memang telah terbiasa menyediakan Akaun Cashflow Peribadi sejak saya mula bekerja 10 tahun lalu. Jadi tidak menjadi masalah untuk saya tetapkan apakah kekuatan kewangan saya. Contoh, anda boleh letakkan target, RM1,500 - RM2,500 sebulan untuk instalment rumah kelak. 

#3. WAJIB ADA KOMITMEN DAN ANDA MESTILAH SEORANG GOOD PAYMASTER

Buat at least satu atau dua komitmen dan pastikan anda bayar komitmen mengikut tarikh yang ditetapkan. Sebab Bank akan semak dalam CCRIS. Penting untuk tunjukkan yang anda ni seorang Good Paymaster! Nak kira DSR pun ambil kira yang appear dalam CCRIS saja tau. Hutang kawan, hutang adik, belanja bagi parents setiap bulan tu tak termasuk dalam kiraan ni. So, dah kira DSR semasa korang, kira pulak DSR selepas pinjaman.. Contoh, DSR sebelum pinjaman 35.7%, lepas pinjaman (anggaran berapa bulanan nak kena bayar), total DSR terkini adalah 60%%. DSR yang bank akan luluskan setiap bulan adalah kurang daripada 70%. Tapi tertakluk juga kepada Bank yang korang nak apply tu. So penting untuk korang tahu, jadinya korang pun boleh agak jenis rumah yang macam mana sesuai dengan kekuatan DSR korang tu.


#4. WAJIB DECLARE INCOME 

Declare je income anda, dan kalau kena bayar Tax pun, memang itu adalah kewajipan kita sebagai Rakyat Malaysia kan??. Jangan mengelak ye daripada declare income walaupun pendapatan di bawah RM36,000 setahun. Declare je lah pun tak perlu bayar apa-apa.

#5. KIRA PENDAPATAN BERSIH (KOMISYEN) SELAMA 6 BULAN

Contoh pengiraan pro-rate komisyen selama 6 bulan:

Bulan 1 = RM4,000
Bulan 2 = RM13,000
Bulan 3 = RM6,000
Bulan 4 = RM5,000
Bulan 5 = RM3,000
Bulan 6 = RM7,000

Untuk dapatkan prorate pendapatan : RM38,000 / 6 = RM6,333
Untuk dapatkan pendapatan bersih : RM6,333 - RM600 (kereta) = RM5,733 PENDAPATAN BERSIH

Dibawah ni adalah harga rumah dan gaji bersih yang kita layak untuk ambil & pembiayaan untuk first house is 90% tapi depend pada bank & developer juga. So 10% perlu cari dari sumber lain. 

Harga RM200K = RM3,000 gaji bersih
Harga RM300K = RM4,000 gaji bersih
Harga RM400K = RM5,000 gaji bersih 
Harga RM500K = RM6,000 gaji bersih 
Harga RM600K = RM7,000 gaji bersih 
Harga RM700K = RM8,000 gaji bersih 
Harga RM800K = RM9,000 gaji bersih 

Alhamdulillah, case saya pula, 10% adalah rebate daripada developer, dan pembiayaan perumahan saya diluluskan sebanyak 90% daripada harga rumah. Jadinya saya tidak perlu menyediakan 10% untuk pembayaran harga rumah tersebut. SPA Fee juga free, saya hanya keluarkan RM1K sahaja untuk booking unit.

Setelah bank approved, sila semak kembali ada fees lain lagi yang dikenakan? dan bagi rumah saya tu, Lawyer Fee dimasukkan ke dalam pembiayaan sebagai tambahan daripada 90% tadi.

#6. SEDIAKAN DOKUMEN LENGKAP

Dokumen yang diperlukan adalah;
1) Penyata Komisyen 6 bulan terkini
2) Penyata Bank 6 bulan (bank yang dikreditkan komisyen anda) terkini
3) CP58 - 2 tahun terkini 
4) Borang BE (Penyata Cukai) - 2 tahun terkini 

Bagi memudahkan Banker, korang susun elok-elok dalam folder. Kalau boleh buat summary bagi komisyen anda sekali. InsyaAllah, kita mudahkan kerja orang, Allah mudahkan rezeki kita pula.

Saya buat 3 sub-folder

Folder 1: Bank Statement

Folder 2: Penyata Komisyen dan Borang CP58

Folder 3: Borang BE dan Penyata Cukai Pendapatan

#7. MRTT ATAU MLTT? 

Nak ambil protection takaful MRTT or MLTT? 

Di sini terpulang pada kekuatan kewangan, protection ni akan dimasukkan sekali dalam pinjaman, pandangan saya MRTT ni tak mahal tapi ada beberapa kekurangan. 

1) MRTT takkan bagi apa-apa return pada pemegang polisi. Pembayaran hanya diserahkan kepada Bank sekiranya pemilik rumah meninggal. Berbeza dengan MLTT, jumlah dilindungi maintain, dan ada fungsi saving. 

2) MRTT hanya untuk selesaikan baki pembiayaan. Contoh, if saya ambil MRTT saya perlu bayar RM16,000, andai hidup sampai tempoh pembiayaan habis RM16,000 ni BURN gitu je. Jadi dalam kes saya, saya ambil MLTT dan masukkan sekali di dalam pembiayaan perumahan tu. Bukan hanya kerana fungsinya tetapi kerana penambahan MLTT ni akan membuatkan BRI lebih rendah. Bila kira balik tanpa MLTT, bayaran bulanan lagi mahal sebab rate yang tinggi. Berbincang dengan Banker anda, dapatkan nasihat yang terbaik.

3) Saya sebenarnya telah sediakan perlindungan takaful dari awal untuk melindungi komitmen saya. Dua tahun sebelum beli rumah, saya telah miliki perlindungan RM500K. Kemudian, awal tahun 2019, saya menambah lagi polisi RM500K. Semakin tinggi komitmen kita, semakin tinggilah nilai perlindungan yang kita perlukan! Serius! 




Nota tambahan dari saya:
1. Apa-apa pun bergantung kepada perancangan dan kekuatan kewangan masing-masing ye.
2. Make sure pembiayaan adalah ISLAMIC. Hukum tetap hukum, jangan dipandang ringan. Saya begitu tegas bab ni. Thanks to my agent Hartanah yang bersusah payah carikan juga agent yang boleh assist untuk Islamic Home Financing. Fuhh.. bab ni mencabar sebab nak terangkan kenapa saya nak juga Islamic Home Financing.
3. Jangan takut kalau takde EPF Stetement. Yakinlah berapa ramai agent yang Commission Based dah beli rumah dan kereta tanpa perlu EPF Statement!
4. Walaupun baru setahun lebih dalam industri takaful ni, peluang membeli rumah tu ada, cuma kena pastikan tips di atas semua korang buat lah.

Jika post ini BERMANFAAT, Jom sebarkan klik LIKE & SHARE

Special Thanks for:
- Tuan Faizal Anuar
- Tuan Khairulfikri Saad (AF Group)
- Tuan Hushaini (Banker dari Bank Rakyat)
- Mr Jay (Banker dari RHB Islamic)
- Mr KC Lim (Banker dari CIMB Islamic)
- Ms Wayne (Agent Hartanah)
- jomurusduit.com
- gilahartanah.com

0 comments: