Saturday, March 02, 2019

Bali Day 8 - 26 Jan 2019 : Bali - Kuala Lumpur

"Sesuatu yang kau jumpa dalam perjalananmu... Ada kalanya lebih baik daripada apa yang kau cari.” -- Arena Wati

Alhamdulillah.. Selesai pengembaraan kami 8H7M di Pulau Bali. Pelbagai pengajaran, pengalaman dan ikhtibar yang boleh dijadikan pedoman dan panduan.

Penerbangan ke Kuala Lumpur jam 7.00 ptg, kami masih ada masa untuk jalan-jalan meneroka keindahan pantai yang ada disekitar Kuta.

Oh ya, check out adalah jam 11.00 am. Actually, kami pun baru tahu, Peninsular Beach Resort ni hanya boleh ditempah untuk tempoh gandaan 7 malam sahaja. Dan ianyanya hanya untuk Members.. So masa kami nak check out ni, ramai lah tengah tunggu pak supir masing-masing untuk ke airport. So, you all kalau nak tengok keseluruhan bilik kami, boleh tengok dalam video di FB saya.

Masukkan semua barang dalam kereta dulu. Then jom jalan-jalan!! Kami plan akan lunch di Pantai Jimbaran. Dengar cerita ikan bakar kat sana sedap dan segar dan yang penting halal.

Air kotak wajib try.. Serius sedap sangat. Kami singgah juga di Krisna Wisata Kuliner, kat sini ada jualan makanan signature Bali dan bahagian atasnya ada Restoren - Bebek di Tepi Sawah. Bebek tu itik. So far, tak pernah lah pulak try kan. Kami beli Banana Chocolate. Tak pernah try lagi. Hopefully sedap lah ye.

Sampai di Jimbaran - actually ni adalah Pantai Kedonganan. Kat sini anda akan dapat lihat air laut yang seolah-olah dua warna. Cuacanya, Subhanallah... Panas terik! Walaupun angin laut kuat, tapinya sebab matahari tegak atas kepala, so memang hangus lah. Selama 7 hari kami di Bali, tak lah sun burn sangat, tapi lepas kami berjemur kat sini, memang teruk sun burnnye.. Hehehe..

Di sini juga nelayan kecil membawa pulang hasil tangkapan dari laut. So kalau baru 'mendarat', maksudnya hasil tangkapan tu sangat segar lah ye. Anda akan dapat lihat peraih dan nelayan meniaga hasil laut di sekitar jetty.

Maaf ye sis dahaga sangat-sangat. Tak boleh nak tunggu-tunggu dah. Buat muka sedih sikit supaya MH belikan air kelapa.. Hihi.. Jom try kelapa Bali. Sebiji IDR12,000 sahaja. Walaupun penduduk di sini tak ramai sangat, tapinya ramai Muslim. Alhamdulillah..

Disebabkan orang terlalu ramai, dan nak tunggu Q punyalah panjang, so kami decide tak jadi lah lunch kat sini. Huhu.. Style kat sini, pengunjung perlu membeli ikan atau apa sahaja seafood yang di jual di tepi jetty, lepas tu bawa ke kedai ikan bakar untuk dibakar/di masak. Kedai-kedai di situ tiada jual ikan tau. Diorang charge untuk tolong bersihkan ikan/seafood and masak/bakar sahaja. Kalau nak duduk-duduk minum saje, tidak dibenarkan. Sudahnya kami hanya lunch roti aje. Gitu...

Alhamdulillah.. Walaupun Islam adalah minoriti, tetapi perkembangannya boleh nampak. Di kawasan masjid ini, ada kelas pengajian Al-Quran dan Kitab. Ada bilik-bilik kecil disebelah masjid, saya kira ianya dibina untuk kelas pengajian agama. Walaupun nampak dhaif, tapi jauh di sudut hati saya, sebak dan syukur atas Hidayah yang Allah berikan kepada mereka. Tapi kalau anda dapat lihat, ambulance tu Alphard okey. Maybe hasil daripada sumbangan. Wallahu'alam..

Selesai solat, kami terus ke Airport. Risau juga jalan petang-petang, Bandar Kuta ni macet. So better gerak awal sikit, tak kalut orang Utara kata.

Nak dijadikan cerita, luggage kami ngam-ngam 20kg untuk check in. So hanya beg sandang sahaja akan di bawa ke atas.

Kadang-kadang, dah rasa perancangan kita yang terbaik sehingga lupa Allah adalah Maha Perancang. Semasa kami nak check in Kastam, kami ditahan kerana membawa Tripod. Tripod GoPro tu panjangnya 90cm, tapi bila buka panjangnya sehingga 3 meter! Jadinya, terpaksalah masuk ke kargo.

Then, apa lagi... Berlari lah pulak MH ke kaunter check in beg untuk check in tripod tu. Malangnya, beg kami yang sebelum ni dah ngam 20kg, dan berat tripod adalah 600gm. MH try cari juga orang Malaysia untuk tumpang luggage, tetapi malangnya tiada. Memang tiada harapan lah.. Dan akhirnya Tripod ini telah berpindah milik. Kami hadiahkan kepada pekerja kebersihan di Airport. Sekian wassalam..

Itulah dia tripod (actually bawa dua tripod, Tripod GoPro dan Vimble) yang telah banyak membantu kami untuk shooting gambar-gambar menarik sepanjang di Bali. Memang dah tertulis hanya untuk di gunakan di Bali. Baru je beli dah terpaksa bertukar warganegara. Hahaha.. Sis is redho..

Walaupun dengan rasa berat hati, kami terpaksa terima kenyataan. Alhamdulillah, urusan boarding semua berjalan lancar. Flight on time, cuaca baik, landing pun smooth je. Memang perjalanan kami kali ni memberi seribu satu makna.

InsyaAllah, April ni kami akan jelajah Kota Rome, Italy selama seminggu. Nampak gayanya kena beli tripod baru lah.

OK, settle.. hope dapat jadi panduan kepada sesiapa yang nak travel ke Bali tanpa guna Travel Tour. Memang best! Try sekali, baru anda akan tahu. Challo!

Total belanja kami untuk hari kelapan:
1. Sarapan - IDR 44,000
2. Petrol - IDR 30,000
3. Shopping di Krisna - IDR 57,000
4. Pantai Kedonganan - IDR 3,000
5. Kelapa Bali - IDR 12,000
6. Alfa Mart - IDR 48,200

Baca juga catatan saya ke Bali kali pertama pada 2016 >> KBKK [27 Mac 2016 - Day 8: Bali - Malaysia] <<