Saturday, June 09, 2018

Ada apa dengan K.O.N.S.I.S.T.E.N ?


Konsisten merupakan salah satu kunci utama dalam sesebuah kejayaan. Dan kenapa konsisten ini penting dalam pembentukan tabiat (habit) seseorang. 

Kadang-kadang ada juga saya terfikir, kenapa susah sangat nak konsisten? Teringat kata-kata DSV dalam satu temuramah dengan beliau... "Bila ada kemahuan untuk berjaya, kita akan buat apa sahaja untuk mencapai impian tersebut, tetapi jangan lupa.. Ada satu lagi perkara yang sangat penting iaitu konsisten. Bila dah berjaya, rasa mudah je, tetapi nak konsisten tu bukan mudah.."


Antara pencapaian cemerlang saya selepas 3 bulan menyertai AIA Public Takaful Berhad (APTB). Qualified as AIA Rising Star, 2nd Runner Up Top Producer dan 3rd Runner Up Top Cases.


Alhamdulillah.. Allah izinkan saya konsisten dalam pencapaian saya. Gambar pertama dan gambar kedua, saya dapat award Top 5 Top Producer bagi dua bulan berturut-turut iaitu Januari 2018 dan Februari 2018. Gambar ketiga, saya dapat award 2nd Runner Up Top Producer in Mei 2018. Manakala gambar keempat pula saya dianugerahkan sebagai Top 3 Quarterly Top Producer (Award pada bulan April 2018). Alhamdulillah..

Tetapi, seperti yang saya risaukan, konsisten..

Bulan Mac dan April 2018 tidak menempatkan saya sebagai Top 5 Top Producer. Sedih, memang sedih. Tetapi itulah hakikat yang terpaksa saya telan. Apabila saya leka, dan terus beranggapan, bisnes akan berjalan seperti biasa tanpa ada percambahan idea baru, rupanya saya silap. Tamparan yang agak besar juga bila dua bulan berturut-turut saya tidak dinobatkan sebagai Top 5 Top Producer yang mana ianya menjadi impian saya setiap bulan. Rasa macam nak menangis menyesali kealpaan diri :(

Ya Allah.. Engkau yang Maha Memudahkan.. Engkau juga yang Maha Memberi..

Aku pinjam kekuatan dari zatMu yang Maha Kuat, untuk terus kuat melangkah dalam bisnes ini. Kuatkan juga azamku dan imanku...

Sebenarnya, untuk mendapatkan kehidupan yang selesa (mungkin jauh lagi bersifat sempurna..) seharusnya bermula dengan diri sendiri.. bukan daripada orang lain waima pasangan ataupun ahli keluarga sendiri. Peluang untuk berubah, untuk berjaya, untuk menggapai impian.. itu semua datang dari diri kita dengan izin Allah yang Maha Kuasa. Jadi sentiasa bersyukur jika masih ada rasa untuk memperbaiki diri dan berubah ke arah yang lebih baik.. :)

Jadi, LET's BE CONSISTENT guys!!

~ Pen Off ~





0 comments: