Thursday, December 30, 2010

Beberapa Larangan Selepas Makan

Posted by annazanariah at 12/30/2010 05:37:00 PM


Jangan Merokok
Penyelidikan dari para ahli membuktikan bahawa merokok sebatang rokok setelah makan sama dengan merokok 10 batang rokok (kemungkinan terserang kanser lebih besar). Jadi, jangan amalkan merokok sejurus selepas makan ok.. Lagi pun rokok kan dah diharamkan.. Fikir2kan lah ye.. Pilihan ditangan anda..


Jangan makan buah-buahan
Segera makan buah selepas makan akan menyebabkan perut menjadi buncit dengan udara. Ambil buah 1-2 jam setelah makan atau 1jam selepas itu. Seelok-eloknya makan buah sebelum mengambil makanan berat. Kan Sunnah Nabi kita tu.. Kesihatan dapat, pahala pun dapat.. kan? kan?

Jangan minum teh
Kerana daun teh mengandung kandungan asam yang tinggi. Zat ini akan menyebabkan kandungan protein pada makanan yang kita ambil akan mengeras sehingga sukar untuk dicerna. (yang ni anna tak sure faktanya). Betul la kot kan? Tapi Anna mmg penggemar teh tarik. Tak kira siang atau malam. Asal ngeteh je, sure TEH TARIK!

Jangan mandi
Mandi akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki & tubuh sehingga jumlah darah sekitar perut akan berkurangan. Hal ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut kita. Dan ini berkemungkinan akan menyebabkan perut menjadi buncit.

Jangan terus berjalan
Orang selalu mengatakan bahawa selepas makan berjalan beberapa langkah dan anda akan hidup sampai 99. Dalam kenyataannya hal ini tidak benar. Berjalan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak mampu menyerap nutrisi dari makanan yang kita telah ambil. So, lepas makan, relax dulu, borak2 jap baru bangun kan..hhehe..

Jangan terus tidur
Makanan yang kita makan tidak dapat dicerna secara baik. Hal ini akan menyebabkan jangkitan pada lambung & usus kita.

Jangan minum air sejuk atau berais
Hal terakhir ini yang banyak tidak disadari oleh masyarakat adalah minum air sejuk. Suhu sejuk akibat ais yang berkondesasi dengan air dapat membekukan makanan, terutama yang mengandung minyak (lemak akan membeku). Hingga pada akhirnya lemak itu akan tertimbun dalam usus dan mengakibatkan penyempitan saluran-saluran pencernaan dan akan mengakibatkan kegemukan. Jadi, mulai saat ini jomlah kita ganti air ais yang biasa kita minum dengan minum air suam atau panas.. Lebih sihat kan... =)


Sebahagian sumber di dapati dari:

5 comments on "Beberapa Larangan Selepas Makan"

zaL_cdpx on December 30, 2010 at 6:01 PM said...

weeee......take time after u eat ! kn..kn ~ thanks 4 ur good info

annazanariah on December 30, 2010 at 8:46 PM said...

heheheh... welcome.. =)

mira_nas on December 31, 2010 at 3:42 PM said...

tq ye~

SyedMuzzamir on January 1, 2011 at 10:56 AM said...

hehe, aku kalau makan memang tak ikut pantang dah,
mohon copy eh entri neh.
btw datang dan follow. =D

tqaAwesome on January 1, 2011 at 3:27 PM said...

woooooo jangan berjalan lepas makan tu tak penah dengar, bese lepas makan kenyang2 mesti ckp "weh, aku nak jalan2 jap, biar makanan cepat cket tron". haha salah ek teori tu? kekekekee

 

! Blue Crystal ! Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal