Friday, October 08, 2010

Kacang vs Jerawat!

Dah lama tak update blog. Hari ni juz nak share satu artikel yang Anna baca dalam Mingguan Wanita.

"Eh, jangan makan kacang. Nanti naik jerawat kat muka tu...!!"

Camtu lah selalu yang kita dengar kan? Sebenarnya itu semua mitos je. Tambahan lagi kepada U all gurls yang ANTI JERAWAT. Hehehe... Selain kacang ada juga yang mengatakan coklat dan ais krim juga merupakan musuh utama yang akan mengakibatkat jerawat. Betul ke ni??




Menurut sebuah Institut Kecantikan Kulit, American Academy of Dermatology, jerawat yang timbul bukanlah disebabkan oleh makanan seperti kacang, coklat dan aiskrim. Colorade State University Department of Health and Exercise menyarankan, agar mengurangi gula dan makanan yang mempunyai kadar karbohidrat yang tinggi. Institusi tersebut juga telah mengkaji sekitar 1,300 orang penduduk di Pulau Kitivan di Papua New Guinea, yang berpuasa memakan makanan manis dan makanan berkarbohidrat. Di dalam kajian tersebut, mereka hanya memakan ikan, buah dan daging yang dimasak secara tradisional. Hasilnya, tiada satu pun jerawat yang timbul di wajah mereka. 





Mengambil terlalu banyak gula sebenarnya meningkatkan lagi kadar insulin di dalam darah. hal ini seterusnya menggalakkan lagi pengeluaran hormon endrogen dan membuat kulit jadi lebih berminyak. 

So, bagi U all yang memang la jaga sangat tentang masalah jerawat, tak salah rasanya cuba mengurangkan pengambilan gula dan makanan berkarbohidrat. Bukan drstik, U all (termasuk Anna juga la kan) boleh mula sedikit demi sedikit bermula sekarang. mungkin cara ni lebih murah dan bermanfaat untuk kesihatan kita sendiri kan??



Nak kulit sihat dan cantik camni kena la kurangkan gula dan karbohidrat. Tak perlu la nak spend duit banyak untuk ke New York Skin Solution dah. Jimat kan? Hihi~~

7 comments:

lan_ax said...

nice info.. boleh bantai kacang bnyk2 lpas ni..
http://www.duitlama2u.blogspot.com/

Belalang hijau Perisik said...

owh itu mitos je ke?
seb bek belalang x terpengaruh...

hee...

Unknown said...

datang bulan je baru ade jerawat..
makan kacang tak pernah lak tumbuh jerawat..

CIK TOM said...

betul ker mitos je??sebab cik tom dah jumpa sendiri dokto pakar kulit dan dinasihatkan jangan makan kacang kerana didalamnya mengandungi kandugan minyak yang tinggi.

cikpia said...

jerawat ka tak jerawat ka, makan tetap makan...... he he...... biar jerawat, jangan lapar. bley tak guna prinsip tu???

sweetsal said...

feberet akak tu makan kacang, satu balang pun boleh abis....tp xde pulak jerawat...hehe

Anonymous said...

Akak pun kalau makan kacang mesti naik jerawat. Bukan mitos la.