Wednesday, July 15, 2020

CEBU VACATION | Hari Keempat Kami Explore Bohol Island

Assalamualaikum.. Hai guys..

Masih menanti sambungan perkongsian saya tentang percutian kami berdua di Cebu? Okey, jom...

Hari keempat ni juga kami perlu keluar awal pagi untuk satu perjalanan yang panjang. Kalau korang belum baca entry lepas berkenaan survey feri untuk ke Pulau Bohol, boleh baca di SINI.

Kami keluar dari Hotel seawal jam 5.00 pagi, dan menggunakan perkhidmatan teksi untuk ke Pier 1 Terminal. Awal pagi lagi kami di sambut dengan hujan yang lebat. Perjalanan ke Terminal mengambil masa lebih kurang 15 minit sahaja. Awal pagi jalan masih kurang sesak, tetapi disebabkan hujan lebat, perlu berhati-hati.

Sampai di Terminal, rezeki kami Q untuk membeli tiket tidak panjang. So, MH dapatkan tiket untuk kami berdua di kaunter, dan terus masuk ke Terminal untuk Check-in. Sebelum  nak masuk ke line-up boarding ke feri, make sure dapatkan nombor feri dan boarding time dulu. Oh ya, sebelum masuk ke Terminal, kena melalui scanner dulu tau. Tak boleh bawa benda tajam dan berbahaya ke dalam feri. Satu lagi, korang jangan lupa bawak bekal sikit untuk alas perut ya.

Ocean Jet Ferry ni memang highly recommended. Dapat duduk dengan selesa, ada aircond yang sejuk. Saya sempat tidur sekejap melayan kesejukan pagi + aircond + basah kena hujan.

Semasa di dalam feri, kami diberikan slip pelancong. Dalam slip ni kita kena declare datang dari Negara mana, ada simptom demam atau flu, dan ada visit negara-negara high risk dalam masa 3 bulan ke belakang. Disebabkan kami dari Malaysia (consider case tengah meningkat), maka kami di arahkan untuk ke kaunter Covid19 Screening. Alhamdulillah suhu okey (walaupun saya ada sedikit selsema dan batuk - kena selepas aktiviti Canyoneering hari kedua tu lah). Kalau tak, tak pasal-pasal kena kuarantin!

Settle screening tu, baru kami dapatkan brother yang kami deal untuk sewa motor. Untuk sewa motor ni, MH dah deal awal sehari. Tapi, memandangkan hujan lebat, brother ni tawarkan kami untuk ambil kereta sewa dengan harga mampu milik. Setelah dipertimbangkan, kami setuju untuk sewa kereta. On the way nak ke tempat ambil kereta sewa tu, sekali lagi kami ditawarkan dengan pakej-pakej Bohol Island Tour. Setelah berbincang, melihat dari segi harga berbaloi, kami setuju dengan pakej tour tu. So, let's goooo...

Tempat pertama kami singgah adalah Choco Hill Adventure Park. Niat di hati nak try Zipline Bike dengan Hanging Bridge. Tapi, tiada rezeki sebab hujan lebat, terpaksa ditutup buat sementara. So demi mengubati kesedihan, saya borong Fridge Magnet kat situ. Selama tiga hari sebelum ni, jenuh mencari FM, tapi tak jumpa. So, beli lah di sini siap-siap alang-alang dah jumpa. Tapi harga FM dia, mahal oiii.. Demi nak buat kenangan, pejam mata je lah.

Selepas membeli beberapa keping FM, kami bergerak ke tempat seterusnya iaitu Chocolate Hill Monumen. Poncho kami ni pun beli on the spot je.

Actually, kalau tak hujan, kita boleh nampak bukit-bukit yang saiznya sekata je. Memang lawa. Even hujan pun, boleh nampak, tapi terbatas sikit penglihatan. Tak ada rezeki kami nak bergambar berlatar belakangkan bukit-bukit unik tu.

Kita enjoy main hujan.. yeay! Spend lebih kurang 30 minit, jom ke next destinasi pulak. Disebabkan hujan dan mula renyai, kami mencuba nasib untuk ke aktiviti yang menjadi tujuan utama kami, iaitu Superman Zipline di Loboc Eco Adventure!

Alhamdulillah, setibanya kami di situ, aktivti baru je beroperasi semula. Rezeki.. Yeay.. Kalau tak, rasa ralat sangat datang jauh-jauh kan.. So, jom layan video je terus senang kan..

Subhanallah, cantik sangat-sangat pemandangan sekitar Loboc. Happy sangat dapat buat aktiviti ni. Kami ambil pakej Zipline + Cable Car. Boleh je kalau nak Zipline return, tapi sebab nak spend time lama sikit untuk melihat-lihat pemandangan dari atas, kami pilih balik dengan Cable Car.

Settle aktiviti Zipline, kami meneruskan penjelajahan kami ke Bohol Tarsier Sanctuary. Hujan masih renyai-renyai. Tapi redah je lah kan. Tarsier ni sejenis makhluk seakan-akan monyet, tapi kecik comel je. Dan sepanjang berada di dalam conservative area tu, kena keep quiet tau. Sebab binatang ni akan terkejut dengan bunyi yang kuat. Dan kalau terkejut, ia akan meninggal. Eh! Betul ni.. Boleh Google kenapa makhluk ni menghampiri kepupusan.

Ni ha si kecik comel tu.. Tidur aje dia ye. Kami dapat jumpe 4 ekor je. So, okey.. Jom ke next destination pulak..

Ini adalah Mahogany Forest Man Made. Kereta park tepi jalan je. Cumanya nak ambik gambar tengah-tengah jalan tu memang sangat mencabar sebab jalan lurus, dan kereta yang lalu lalang di situ memang agak laju!. Keselamatan diutamakan. Jadinya ambil dari tepi jalan je lah. Tapi serius, cantik sangat pemandangan.

Selepas bergambar di Mahogany Manmade Forest, kami decide untuk balik ke Cebu. Actually dalam pakej ada lagi dua tempat lawatan (kesan peninggalan sejarah) dan juga lunch di Loboc Floating Restaurant. Tapi kami skip je. Kami decide untuk lunch di hotel je.

Di belakang kami tu lah Restoran Terapung tu. Ada beberapa buah restoran, tetapi tidak ramai pengunjung.

Ni adalah uncle yang menjadi Driver kami sepanjang kami di Bohol Island. Thanks uncle Thomas. Sebagai kenangan, kami hadiahkan syiling RM1 dan RM0.50 sebab dia cakap dia suka kumpul duit syiling dari pelbagai negara.

Ni adalah Feri yang kami naik. Masa sampai di Cebu Terminal, cuaca dah kembali terang. Alhamdulillah. Sampai lebih kurang jam 3 PM. Sempat lah untuk solat di Hotel je.

Dari terminal, kami ambik teksi je memandangkan nak mengejar waktu solat. Lagipun perut dah lapar sangat dah ni. Nak nasi..... Hahahha..

Lunch kami.. Kembara Pek lagi. Nasi Beriyani dengan Daging. Nyummy. So rest dulu, malam nanti nak keluar survey kaedah nak ke Sirao Garden pulak esok. Sirao ni antara tempat wajib lawati jugak. Terkenal dengan panggilan "Mini Amsterdam". Gittew..

Pusing-pusing, kembali je jalan yang sama juga. Jenuh juga mencari jalan sebab bila tanyakan orang tempatan, kebanyakkan mereka kurang fasih berbahasa Inggeris. Kat belakang saya tu adalah Hotel yang kami bermalam. So, sambil jalan, kami berbincang untuk aktiviti esok.

Akhirnya kami decide untuk sewa motor je, memandangkan pakej-pakej ke Sirao Garden dan tempat lawatan sekelilingnya tu agak mahal. Macam tak berbaloi je.

Okey, rest dulu untuk malam ni, esok sambung penjelajahan kami menaiki motosikal pula...