Sunday, July 12, 2020

CEBU VACATION | Hari Ketiga Kami Menyelusuri Sejarah Cebu City Pula

Okey, dia macam ni...

Bila ada mood rajin, setiap malam pula rasa nak update dan menulis blog. So malam ni saya akan kongsikan pengalaman kami berdua untuk hari yang ketiga.

Memandangkan semalam penat+letih yang teramat sangat disebabkan aktiviti di Badian, makanya hari ni kami ambil keputusan keluar selepas Zohor. So, pagi-pagi kami breakfast dan rehat je di Hotel, lunch pulak kami masak Nasi dengan Rendang Daging Pek Kembara. MasyaAllah, sedapnya dapat makan nasi panas-panas.

Dari hotel ke Terminal Feri Pier 1 hanyalah mengambil masa lebih kurang 20 minit menaiki Teksi. Okey, satu tips saya nak share, sebelum ni kami prefer naik Grab kan? Sebab senang, dah fix harga, tapi hari ni kami try ambik teksi dari depan hotel. Sebelum naik tu, tanya dulu berapa dia akan caj. Actually kami dah siap-siap tengok berapa caj kalau naik Grab. Jadinya kalau harga yang pemandu teksi tu bagi lebih murah, deal je terus. Jimat kan?

So, inilah kaunter untuk membeli tiket untuk ke Bohol. Plan kami ke Bohol Island adalah keesokkan harinya. Ada beberapa jeti di Bohol Island yang boleh kita pilih untuk check point pertama kita. Tapi kami pilih untuk turun di Tagbilaran, dengan menaiki Ocean Jet Ferry. Kami ingatkan lebih mudah kalau beli siap-siap tiket untuk esok, rupanya guard di situ advise better beli esok sahaja semasa nak menaiki feri. Reasonnya pagi-pagi kebiasaannya orang akan beratur panjang untuk menaiki feri. Kalau kita beli tiket jam 6AM, tapi disebabkan beratur panjang, kita missed the boat! Then, untuk next boat kita kena beli tiket lain. Dah rugi kan.

Okey, dah settle survey maklumat untuk esok, kami meneruskan langkah kami untuk melihat kesan-kesan sejarah di Cebu City ni.

PLAZA INDEPENDENCIA

Di sini ada mercu tanda Cebu City. Kawasan ni tak lah besar mana, cuma ramai warga Flipina yang meluangkan masa petang mereka di sini. Apa yang saya perasan, budaya meraka adalah menari. Yes, pelbagai rentak dan koreografi dan genre musik yang mereka persembahkan. Terdiri dari pelbagai golongan termasuk, kanak-kanak, remaja, dewasa dan usia emas. Sesuatu yang menarik untuk ditonton. Persembahan kesenian percuma!

FORT SAN PEDRO

Kota San Pedro ni merupakan kota pertahanan yang dibina oleh pihak ketenteraan Sepanyol. Lokasinya tak jauh pun dari Terminal Pier 1 tu. Saya sangat suka kota ni, sebab ianya dijaga dengan baik. Tempatnya bersih dan cantik. Banyak spot yang boleh kita bergambar. Jom saya kongsikan sebahagiannya:

Haaa kan saya dah cakap, banyak spot cantik. Dengan cuaca pun baik, terang elok untuk kita bergambar kenangan. Asalnya nak spend time di sini sejam je, tapi terlajak dah jadi dua jam. Setiap sudut nak bergambar. Hehe.

Jom layan video sikit. Ni citenya dah malas nak edit. Masukkan terus je raw video.

Dah puas bergambar dan baca sikit-sikit sejarah Cebu City ni, kami plan nak singgah Museo Sugbo dan Yap San Diego Ancestral House. Tapi, memandangkan macam dah terlewat, so batalkan lah. Lagi pun nak masuk rumah antik lewat petang ni, macam tak sedap hati pulak. Boleh gitu? Hahaha..

So dari Fort tadi, kami decide untuk berjalan kaki je untuk balik ke Hotel. Kalau ikutkan agak jauh. Lebih kurang 2.5KM. Tapi memandangkan semangat nak explore, layankan je.. Jalan sambil melihat sekeliling apa yang boleh kita belajar dan ambil iktibar.

Sempat singgah di 7 Eleven. Beli air mineral dan Air Laici. Fuhh hilang dahaga minum air sejuk-sejuk ni. Actually susah juga nak cari yang halal. Kebanyakkan makanan dan minuman yang halal ni adalah import dari Indonesia.

Dalam perjalanan balik, sempat juga bergambar di depan Tugu Heritage of Cebu ni. Walaupun jam baru jam 6 PM, tapi dah gelap senja. Perjalanan balik ke Hotel ditemani lampu-lampu sepanjang jalan dan limpahan lampu dari kenderaan.

Alhamdulillah, sampai di Hotel jam 8PM. Bersihkan diri, solat dan makan. Lepas tu, kami mencari Kedai Dobi untuk mencuci pakaian. Saya kagum dengan sistem di kedai dobi ni. 5 bintang saya berikan. Walaupun layan diri, tapi konsepnya tetap ada orang yang menjaga demi memastikan kita gunakan mesin dan sistem dengan betul.

Okeylah, selesai semua tu, kami singgah beli lagi air laici yang sedap tadi di 7 Eleven sebelah kedai dobi. Eh! Sedap pulak air tu.

Okey lah. Sampai sini je yang saya kongsi untuk hari yang ketiga. Penjelajahan kami untuk keesokkan harinya lagi menarik.