Thursday, July 01, 2010

JODOH

Posted by annazanariah at 7/01/2010 09:59:00 PM
Renungkanlah sedalam-dalamnya...






Tidak, jodoh tiada kaitan dengan keturunan.. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa² kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa² lewat sembahyang. Allah mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar² mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah..

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah)terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh,alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh² bandar raya..

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar² membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. 

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak! ? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing² padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata? 

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa² belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak², carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar² mengerti tuntutan2nya.
Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus² bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia²nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong²nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "









Seorang teman pernah berpesan..

"Kadang² Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa²nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.." "


"Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada..." 

9 comments on "JODOH"

kasih suci on July 1, 2010 at 10:56 PM said...

Setuju la dengan petikan kat atas...kahwin ni bukanlah satu perkara yang main2...perlu bersedia dari semua segi tak kire lah dari segi mental serta fizikal... perlu juga bersedia untuk memikul tanggungjawab yang lebih berat pada masa akan dtg...bukan enjoy semata2...

Nur Su'aidah on July 2, 2010 at 7:32 AM said...

Allahuakbar. Tuntun hati ini ya Allah, semoga semakin dekat denganMu. Semoga aku semakin dekattttt denganMu ;'(

annazanariah on July 2, 2010 at 7:49 AM said...

kasih~ betul.. institusi perkahwinan adalah suci. Jangan kotorinya dengan tuntutan nafsu semata2. Perkahwinan juga untuk menyempurnakan iman. Laksanakan dengan penuh tanggungjawab...

annazanariah on July 2, 2010 at 7:52 AM said...

Nur Su'aidah~ InsyaAllah jika kita dekat dengan Allah, maka Allah akan permudahkan segalanya. Allah maha pengasih. Kita tak minta pun Dia memberi inikan pula jika meminta dengan penuh kerendahan hati dan ikhlas...

Encik MamaT on July 2, 2010 at 4:55 PM said...

macam2 zaman sekarang ni... kahwen pon berat tanggungjawab... lebih baik kahwen daripada terus bergelumang dalam maksiat... couple sana sini... takde rasa malu... bila dah kawen.. terbawak2... hilang rasa malu.. tak kisah dengan siapa anak isteri keluar.. pakai pakai apa...dengan siapa... hmm...

afiff edogawa on July 2, 2010 at 6:20 PM said...

kadang2 kita menangis bila Allah datangkan awan gelap kemudiannya hujan... Allah hilangkan sekejap sinaran matahari...

tp di sebalik itu, Allah nk bagi kita lihat pelangi yg sangat indah...

janganlah buruk sangka dengan takdir.. ada hikmah di sebalik semua itu.. ^_^

caliph shuriken on July 14, 2010 at 2:46 AM said...

tq sudi kongsi semua ni.. skrg nk fokus new chapter ^^

illianahidayah on July 17, 2010 at 7:19 PM said...

nice entry!

Nia Kmj on May 8, 2011 at 7:01 PM said...

rmai y bercinta bgai nak rak...tp akhirnya kecewa dgn taburan janji y dusta..... cinta manusia sukar d duga.. Allah tlh mencipta manusia berpasangan. jodoh xkn ke mana... serahkan padaNya Yang Maha Mengetahui menentukannya kerna hanya Dia y tau y terbaek bt kte :) smoga stiap dpd kitA bertemu jodoh y tebaik~ (^^,)

 

! Blue Crystal ! Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal