Sunday, May 06, 2012

H.A.M.B.A

Posted by annazanariah at 5/06/2012 10:48:00 PM
Assalamualaikum~~

Semoga rakan-rakan berada di dalam lindunganNya, InsyaAllah. Malam ni Anna juz nak share sikit tentang 'HAMBA'.. Penulisan ni sekadar perkongsian ilmu dan pendapat. Sebarang komen dan pandangan amatlah dialu-alukan.. 

Bila sebut perkataan HAMBA, apa yang anda faham dan terbayang? 





Daripada apa yang Anna faham, kalau zaman dahulu orang-orang berada dan saudagar-saudagar yang kaya mempunyai hamba sahaya yang sanggup buat apa sahaja demi mendapatkan wang atau upah daripada tuan mereka. Setiap apa yang mereka lakukan mengikut kehendak tuannya akan mendapat balasan yang setimpal..

Cuba kita hubungkan pengertian ini dengan hubungan kita sebagai hamba kepada Allah yang menciptakan kita dengan cukup sempurna.

Situasi satu: 

Seorang tuan yang kaya raya (Pak Habib bukan nama sebenar) mempunyai seorang hamba sahaya yang baik dan rajin. Hambanya itu sanggup melakukan setiap perintah dengan taat. Namun pada suatu hari, hambanya itu tidak mahu melakukan satu pun kerja yang diperintahkan. Pak Habib menjadi marah dan mula memaki hamun hambanya. "Dasar tidak mengenang budi, aku jaga dan bagi kau makan pakai, kau malas! Jangan berani lagi engkau usik makanan dirumahku...!" Begitu marah Pak Habib kepada hambanya..

Hambanya terus merayu2 utk dimaafkan dan diberi makanan. Namun apa tindakan Pak Habib....???




Situasi dua:

Allah Maha Penyayang dan Pengampun. Dia memberi rezeki dan kehidupan kepada hambaNya. Siapa HambaNya? Kita lah, manusia... Namun, pernahkah kita sedar, ketika mana kita malas beribadat kepadaNya, tidak mendengar suruhanNya, adakah kita terus ditarik nikmat hidup di dunia..?? Adakah dengan meninggalkan solat Zohor, kaki kita terus tidak berfungsi? Adakah dengan tidak berpuasa di Bulan Ramadhan mata kita terus ditarik nikmatnya daripada dapat melihat? Tidak bukan? Itu tandanya Allah Maha Penyayang. Walaupun hambanya tidak menjalankan amanah dan perintahNya, Allah tetap memberi nikmat yang melimpah ruah kepada Hambanya.. Ohhh.. malunya rasa.. Meminta berbagai2 nikmat daripadaNya, namun malas mengerjakan perintah dan suruhanNya..


Kesimpulan:

Apa pendapat rakan-rakan dengan secebis perkongsian ini. Anna sangat hargai rakan-rakan yang sudi mengajak Anna berubah ke arah kebaikan. Semoga Allah tetapkan hati ini di dalam Iman. 


Nota-cinta-Anna: Memang bukan senang nak berubah ke arah kebaikan. Banyak cabaran dan dugaan yang datang. Samada kita kuat atau goyah, itu semua berbalik kepada Iman. Setiap apa yang kita lakukan ingatlah Allah bersama kita.


Nota-cinta-Anna-Dua: Lately ni Anna runsing memikirkan penyesuaian diri Anna dengan sekeliling. Rasa macam nak hilangkan diri jap, cari kekuatan... Huhu...


OK lah, nak tido.. Esok kerja.. No more MONDAY BLUES, tapi MONDAY BEST... =)
Gudnite semua

Pen Off~~




3 comments on "H.A.M.B.A"

Kasih Suci on May 7, 2012 at 1:44 PM said...

betul la Ana..kadang2 kita lalai dan alpa dengan tuntutan yang sepatutnya kita jalankan, namun Allah masih sudi memberikan nikmat kepada kita..bila ditimpa masalah sikit, kita akan mengeluh dan tak bersyukur dengan apa yang diberikan.. Astaghfirullah..tq 4 sharing this...

psss..macam ada masalah je..

annazanariah on May 7, 2012 at 1:52 PM said...

@kasih suci-- alhamdulillah, sama2 kita baiki diri.. U sihat ke? bby sihat? heheh.. Jg diri baik2 tau..

pss.. masalah sentiasa wujud, cuma tengah berusaha menjadi minda yg positif.. heheh..

CikUna on May 10, 2012 at 1:47 PM said...

hola.. monday yang dah tak blues tapi best.. hehe

 

! Blue Crystal ! Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal