Saturday, December 03, 2022

Someone to Love, Something to Do, and Something to Hope For

"They say a person needs just three things to be truly happy in this world: Someone to love, something to do, and something to hope for."


Apa erti kebahagiaan buat anda? Bagi saya, kebahagiaan adalah SYUKUR. Syukur masih diberi peluang untuk bernafas, sihat, berfikiran waras dan banyak lagi. Ni semua adalah sumber kebahagiaan.

Saya nak berkongsi mengenai kebahagiaan baharu yang saya rasai pada pertengahan bulan Oktober yang lepas. Tidak dinafikan dalam kehidupan kita sebagai manusia ada pasang surutnya, ada suka duka, ada cerita sedih dan gembira. Begitu juga saya. Setelah melalui beberapa kisah sedih, Alhamdulillah Allah rezekikan kami untuk pindah ke rumah baru, suasana baru. 

15 Oktober 2022 officially kami berpindah masuk ke Eco Majestic, Semenyih. Sebelum ini, kami tinggal di Tropicana Height, Kajang selama 18 bulan sahaja. Bukan tidak seronok tinggal di Kajang, tapi ada beberapa sebab lain kenapa kami buat keputusan untuk berpindah lagi. Sejak kami berkahwin, ini adalah rumah ke-6 kami diami. Bermula di Bangi Lama - Bangi - Setapak - Cheras - Kajang dan kini Semenyih.

FAKTOR KENAPA PILIH ECO MAJESTIC

Pertama, kami memang mencari perumahan yang selamat dan ada fasiliti. Definisi selamat bagi kami adalah ada security, gated & guarded. Di sini, bab keselamatan boleh consider 'free of mind'. CCTV sekeliling kawasan perumahan, group whatsapp penduduk aktif dan positif, segala fasiliti di selenggara dan dijaga dengan baik. Fasiliti sangat penting bagi kami kerana diusia begini, tidak mahu lagi berada di dalam kesesakan dan hiruk pikuk kota. Kiranya balik kerja tu, dah boleh balik rumah untuk bertenang dan berehat dengan aman. Kemudahan lain dan kedai pun banyak di sini. Kira 'bandar hidup' lah jugak kan.



Kedua, perumahan strata. Ha, pelik kan? Tak ramai yang berminat dengan status perumahan strata ni, termasuklah saya suatu ketika dahulu. But, when times goes by, saya pilih untuk melihat sesuatu yang simple, kemas dan teratur. Kalau dulu saya berpendapat rugi duduk rumah strata ni sebab tak boleh renovate, ubah-ubah ikut minat. Tapi, setelah visit beberapa kali kawasan rumah strata, saya jadi jatuh cinta pula. Keseragaman di kawasan perumahan tu buatkan hati saya tenang. Takde lah sekejap rumah tu cat biru, rumah depan cat kelabu, rumah kiri naik tembok batu sampai bumbung, rumah kanan naik porch sama tinggi dengan pokok nangka. Gittew...

Ketiga, belakang rumah kami ada tasik dan taman! Privacy dan view best. Saya set up home office di bilik tingkat dua. Ada balkoni dan sliding door untuk keluar dapatkan view tasik tu. Dah penat mengadap laptop, rest sekejap di balkoni. Ngam!

Keempat, menjimatkan masa mengemas rumah. Sebelum berpindah ke sini, kami tinggal di rumah 3 tingkat di Tropicana Heights. Pada mulanya pilih sana disebabkan kami perlukan bilik extra untuk set up SOHO, bilik kucing, bilik tetamu dan bilik mendobi. Saya akui, semasa PKP, semuanya best sebab ada extra masa di rumah untuk mengemas dan deep clean. Tapi selepas kawalan pergerakan tamat, business as usual, banyak masa kami berurusan di luar. Jadinya masa untuk home maintenance routine agak sukar nak di adapt. Sekarang, rumah 2 tingkat sahaja yang kecil sedikit membuatkan saya mudah nak manage. Ye lah, lokasi dan best, rumah dah best, tentulah kita nak balik rumah nak berehat di rumah yang kemas dan bersih kan.

Kelima, kami rancang untuk 'Stay & Buy'. Adapt dengan suasana, rumah dan persekitaran sebelum decide untuk beli rumah hari tua kami. Frankly, saya lebih suka Kajang, tapi sejak ada beberapa condo naik di situ, kawasan jadi padat pula. So kita tengok dulu Semenyih ni macam mana peginya. 

Korang pula macam mana? Apa kriteria pemilihan untuk membeli rumah untuk settle down nanti? Share lah...


0 comments: