Thursday, December 15, 2022

Kumpul Modal Untuk Mama Qucing

 


"Apa sayang nak buat kalau ada duit lebihan RM500,000?.." 

Secara tiba-tiba MH tanya random question kepada saya. Tersentak saya. Cepat-cepat saya mengunyah dan menelan roti canai garing yang masih berbaki di dalam mulut dan mencari jawapan yang logik difikiran ketika itu.

"Wahhh.. Ni impian besar ni. Memang lah sekarang saving tak sebanyak itu. Tapi apa salahnya kalau kita ada impian kan?.." Soal saya kembali. MH hanya tersenyum sambil angguk-angguk perlahan.

"OK, jadi apa impian sayang kalau ada duit sebanyak itu? Dengan mengambil kira komitmen dan hutang dah settle, tanggungjawab kepada keluarga dan komuniti dah settle..?" Soal MH lagi.

Saya memang ada beberapa impian yang besar. Salah satunya adalah impian membina sabuah Cat Shelter. Impian ini timbul sejak awal tahun 2020. Ketika itu permulaan kepada kami berdua adopt seekor kucing berbaka Turkish Angora yang bernama Popoy dari seorang askar yang akan ditugaskan ke Lubnan. Pelbagai ujian dan cabaran kami hadapi demi membesarkan seekor Popoy.. Hehehe..

Selang beberapa bulan selepas itu, kami selamatkan pula seekor kucing yang sering dikejar anjing, yang kami namakan Olive. MH ambil dia di bawah blok Condo selepas balik terawih malam tu. Walaupun stray cat, tapi manja sangat-sangat. Cepat betul mesra. Keduanya kami jadikan fully indoor cat.

Popoy & Olive - our sweetheart at home :)

Kalau nak tahu, saya bukan penggemar kucing. Boleh dikatakan saya takut kucing. Keluarga saya sedia maklum dengan gelagat saya kalau kucing datang berdekatan dengan saya. Geli tu naik sampai ke tengkuk. Meremang! Tapi, segalanya berubah sejak kami mencurahkan kasih sayang dan berkongsi rezeki dengan Popoy dan Olive. Sayang saya pada kucing sampaikan saya boleh tersentuh dan menangis tengok kucing -kucing terbiar yang sakit, kurang sempurna, didera atau dibuang.


Disebabkan keadaan ekonomi dan komitmen kami sekarang, menjadi agak mustahil untuk kami membela banyak kucing. Dari situlah saya tanamkan niat untuk bangunkan Cat Shelter. 

Proposal saya, Cat Shelter tu (nanti saya nak namakan Mama Qucing Cat Shelter) adalah tempat saya selamatkan, rawat dan sediakan tempat berteduh untuk kucing-kucing jalanan yang kurang bernasib baik. Untuk merealisasikan impian tersebut, saya perlu cari lokasi yang sesuai, tanah yang lapang, dan selamat dari kawasan banjir dan bencana alam. Saya dah terbayangkan Cat Shelter Mama Qucing nanti ada wad kuarantin, wad ibu kucing yang bunting, wad kucing yang sakit dan ada playground untuk kucing bebas bermain. 

Selain itu, saya juga akan buka peluang pekerjaan untuk cat loverscat's groomer dan pembekal makanan dan barangan kucing untuk bersama-sama menjayakan impian ini.



MH sambung lagi.. "So macam mana konsep Cat Shelter tu.. Cuba share brief idea.."

Haa... Ni yang saya suka. MH selalu beri perhatian atas apa yang saya suka. Konsep saya lebih kepada foundation. Saya akan beri fund untuk modal kepada Cat Shelter yang kurang modal untuk bangunkan sistem dan konsep rumah perlindungan yang bersistematik. Tapi, mestilah ikut garis panduan yang saya akan sediakan. Selain itu, kucing-kucing yang telah dirawat dan melalui fasa TNR akan saya buka untuk adoption


Konsep saya, selamatkan kucing jalanan, berikan mereka forever home yang boleh mereka berkongsi kasih dan berkongsi rezeki. Saya tidak bercadang untuk menjadi Breeder. Saya hanya selamatkan kucing dan berikan mereka harapan baru. InsyaAllah...

Seusai saya kongsikan impian saya, MH tersenyum lebar. Dia menyokong penuh idea dan impian saya.


Kawan-kawan, tolong doakan kami ya. Banyak impian yang kami harapkan. Dalam memberi kebahagiaan kepada diri, ibu bapa dan keluarga serta masyarakat.

Semoga Allah berkati. Amin.

Pen Off~

0 comments: