Sunday, January 27, 2019

Bali Day 1 - 19 Jan 2019 : Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bali

Traveling – it leaves you speechless, then turns you into a storyteller

Sesuai dengan tagline Air Asia, 'Now everyone Can Fly'.. Walaupun beli tiket last minute, harga AA masih rendah berbanding syarikat penerbangan lain.

Percutian kami ke Bali kali ini lebih adventure. Bermula daripada Kuala Lumpur lagi sebenarnya. Penerbangan kami dijadualkan pada jam 4.30 pm. Jadinya apabila melibatkan pengaturan masa ni, kena betul-betul teliti. Kami keluar rumah jam 10.30 am. Awalnya kan? Sebenarnya hari ini masih ada urusan yang belum selesai.

Pagi ni kami menziarahi saudara (dua orang biras saya) yang dimasukkan ke hospital akibat jangkitan kuman di paru-paru. Pagi kami ke Columbia Asia Setapak, tengahari ke KPJ Kajang pula.

Jam 12.30 pm baru kami bergerak ke Park 'n' Ride, Putrajaya untuk parking kereta di situ. Kadar sewaan berbaloi dan lebih murah berbanding kalau parking di KLIA2. Hihi.. Parking di Putrajaya ni tidak boleh melebihi 14 hari. Alhamdulillah, kami sampai di parking tepat jam 1.00 pm. Tapi rezeki kami, parking penuh. Setelah lebih kurang 30 minit pusing-pusing, akhirnya baru berjaya dapat parking.

Dari Putrajaya ke KLIA2 kami menggunakan perkhidmatan KLIA Ekspres. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 35 minit sahaja. Satu tips, sila beli tiket menggunakan self tix machine menggunakan Debit Card. Ada diskaun. So harga tiket setelah diskaun adalah RM8.50 seorang. Jimat sikit di situ ya.

Alhamdulillah, lebih kurang jam 2.00 pm kami dah sampai di KLIA2. Memandangkan belum lunch, kami cari tempat makan dulu. Boleh tahan ramai orang walaupun bukan musim cuti sekolah. Pusing-pusing jugalah cari cafe yang tak ramai orang, dan finally kami decide makan di KFC. Hehe.. Simple dan kenyang. Chicken Burger for me, Lunch Set for MH. Settle!

Seusai makan, MH sempat lagi masuk ke OC cari cap.  Hmm.. saya ni jenis yang cepat neves. Kalau boleh nak check in dah once gate open. Hahaha.. So pilih-pilih, dapatlah beliau cap yang diidamkan. Okey, jom check in dulu, then solat kat dalam lah.

Nak dijadikan cerita, AA memang strict bab timbangan. Beg kami berdua terlebih berat. Kihkihkih. MH sengih je, saya dah gelabah. Takkan nak purchase baggage on the spot. Mahal! So MH kata takpe, kita cari jalan. So terserempak dengan satu group tour ni, kami join sekali. Acah-acah same group. Alhamdulillah, Allah permudahkan, lepas masuk check in.

Selesai semua kami bergilir solat sementara tunggu boarding. Memang just in time. Mencabar juga sebab saya ni jenis cepat berpeluh. Fuhh..

Tudia Cap baru dia.. :P

Penerbangan smooth, cuaca juga baik.. Penerbangan 3 jam tu saya tertido. Hehe. Sebab malam sebelumnya super excited dan last minute packing, tidur lambat lah jawabnya. Cumanya bila dah menghampiri waktu mendarat, kami dapat saksikan satu fenomena yang luar biasa. Langit terdiri dari pelbagai gabungan warna. Subhanallah.. cantik sangat..

Syukur kami mendarat di Bandara I Gusti Ngurah Rai jam 7.30 pm. Cuaca baik sekali. Kami menantikan kedatangan Mas Agus untuk menyerahkan kereta. Kami deal sewaan mobil lepas kunci semasa di Malaysia lagi. Asalnya kami minta Toyota Agya. tapi Mas Agus bawakan Avanza. Disebabkan tidak mengikut perjanjian, Mas Agus akan datang ke hotel kami esok untuk tukar kereta. Oh ya, sebelum tu, kami ada dapatkan sekeping simcard juga di Airport pada harga IDR 200,000 (8GB). Ini penting sebab nak gunakan aplikasi WAZE nanti.

Sampai di Hotel (Peninsula Beach Resort, Nusa Dua), jam dah menunjukkan pukul 10.00 pm. Urusan check-in mudah sebab saya dah siap print slip booking hotel. Untuk menggunakan elektrik, ada surcharge tau, iaitu sebanyak IDR 665,000 untuk 7 malam. Deposit juga dikenakan sebanyak IDR1,000,000. Deposit saya gunakan Kad Kredit Muslimah Bank Rakyat. Hotel hanya hold sahaja, tiada dikreditkan dari Bank pun.

Day 1 ni tak ada berjalan lagi, cuma makan malam di bilik dan plan untuk perjalanan esok.

#IhsanGoogle

Disebabkan arrivalnya malam, ambik gambar dalam bilik hotel sahaja dulu

So total belanja kami untuk hari pertama (tidak termasuk deposit hotel):
1. Simkad  - IDR200,000
2. Parking Bandara - IDR11,000
3. Groceries - IDR60,000
4. Kartu Tol Bali-Mandara - IDR 50,000 (isinya IDR 30,000)
5. Petrol - IDR50,000
6. Hotel Surcharge - IDR665,000

Sampai sini dulu catatan Day 1. Nantikan entry seterusnya..