Monday, July 20, 2020

CEBU VACATION | Cebu - KL di Awal Pagi



12 Februari 2020: Alhamdulillah.. Hari terakhir kami berdua di Cebu, Filipina. Ada yang tanya, kenapa tak ke Boracay? Actually, memang masa nak decide tu dilema antara dua. Tapi memandangkan trip kali ni nak beraktiviti lasak, maka kami pilih Cebu. Kami banyak survey di Youtube apa yang menarik di filipina, dan final decision kami pilih Cebu..

Seawal jam 4.20AM kami dah bergerak ke Airport. Kami dah siap-siap buat sarapan roti dan tuna, dan milo kosong, pack dalam bekas dan botol. Mujur ada teksi di depan hotel awal pagi tu. Perjalanan lancar, mengambil masa lebih kurang setengah jam je. 

Sesampainya kami di Airport, kami cari port nak solat Subuh dulu memandangkan tiada Surau di Terminal One. Selesai solat, bersarapan seadanya baru check-in barang. Boarding time adalah 07:50AM.



Settle check-in semua, ada masa lagi untuk kami jalan-jalan dalam airport. Boleh tahan, banyak juga jualan, tapi harga mahal guys! Memandangkan kami ada lagi balance Peso (asalnya reserved untuk Airport Tax, tapi tiket kami AA dah absorb tax sekali). So misi menghabiskan Peso dengan membeli souvenir.

Fridge Magnet memang mahal ye kawan-kawan. Sekeping yang kayu tu 8USD. Benda wajib beli kalau travel adalah FM. So saya beli sekeping yang agak special. Harga 15USD. Haaa.. rasanya ni FM paling mahal yang pernah saya beli. Hahaha..

Okey, ni antara tips yang boleh saya kongsikan bagi korang yang nak explore Cebu, Filipina.

1. Bawa bekalan makanan dan minuman sendiri sesuai dengan keperluan korang. Makanan Halal susah nak jumpa kecuali di Bandar Cebu, di dalam Mall atau Restoran besar sahaja.
2. Tukar Peso siap-siap di Malaysia, kerana rate di sana agak mahal.
3. Bawa baju dryfit atau yang cepat kering kalau untuk aktiviti Canyoneering.
4. Bawa botol air atau bidet sepanjang anda berjalan-jalan sebab tandas memang tiada paip air. 
5. Belajar basic atau simple conversation Bahasa Tagalog. 
6. Kalau nak naik Grab atau Teksi, better compare dulu harga. Kalau Teksi boleh nego lagi. Kalau dapat nego sampai harga lebih murah dari rate Grab, naik je Teksi.
7. Hati-hati dengan penyeluk saku. 
8. Sim kad booking siap-siap je di website KLOOK. Nanti sampai Airport, terus collect je.
9. Make sure korang ambik Travel Takaful yang ada extra protection extreme sport. Kami ambil Etiqa Takaful TripCare 360.
10. Yang paling penting. Be Fleksible and enjoy your vacation!




Rasanya itu sahaja lah. Semoga saya dapat berkongsi lagi dengan korang untuk next trip. Doakan kami dipermudahkan untuk first trip ke Negara Sejuk tahun depan. InsyaAllah, November 2021, kami akan explore Iceland dan Greenland. Aamiinn..

Sedikit video sekadar perkongsian:




Nota tambahan: Balik dari Cebu, kami kuarantin sendiri di rumah dan bataskan perjumpaan dengan orang lain. Alhamdulillah kami berdua tiada simptom selepas balik dari Cebu. Sepanjang di sana memang sentiasa berhati-hati dan mengamalkan Hand Sanitizer. Cuma pelitup muka kami hanya pakai semasa di Airport dan sepanjang berada di dalam kapal terbang.

Okey.. Bye!

0 comments: