Monday, August 29, 2016

KBKK [25 Mac 2016 - Day 6: Uluwatu - Kecak Dance - Karang Kurnia]

Before I met you, I never knew what it was like to be able to look at someone and smile for no reason..

It's Day 6 already! Cepat pulak masa berlalu. Sebabkan plan hari ni nak santai-santai je, so kami keluar tengahari sikit. Plan asalnya pagi nak ke spa di Club, tapi terlupa nak booking semalam. Haha.  Apa-apa pun, jom fill tank (perut) dulu. Bekalan makanan dari Malaysia dah licin. So kena lah cari makan di kedai-kedai makan sekitar ye.


AYAM PENYET SORABAYA



Menu kami, dua set ayam penyet, Es Teh Lemon, Jus Alpukat. Nyummy.. Sedap plak Alpukat kat sini. Smooth, kombinasi avocado dan coklat yang sangat ngam!


PURA LUHUR, ULUWATU

Selesai makan, kami ke Uluwatu. Ni pun salah satu lagi tarikan pelancong. Kawasan Uluwatu ni agak besar tau. Ketibaan pelancong disambut dengan monyet-monyet yang nakal. Hati-hati dengan barang yang anda bawa ye.

Teringat kenangan masa saya nak beli tiket masuk. Penjaga tiket tanya, 'Mbak Indonesia?'. Tapi saya dengan tersipu-sipunya jawab.. 'Bukan'. Then dia reply.. 'Ohh.. Mesti Malaysia kan'. Hahaha.. Dah dua tiga orang cakap muka saya gaya orang Bogor or Bandung! Hm... maybe ada salah silah campuran dari sana. Sape tahu kan? Ngeee~



Masuk dalam ni wajib pakai kain dan pengikat pinggang yang disediakan.

Kuil Luhur ni dibina di pinggir tebing yang setinggi lebih kurang 70 meter, dan wajaran tebing tu menghala ke laut. Menurut kepercayaan, batu ini dikatakan menjadi sebahagian dariapa Dewa Dewi ape ntah. Asal usul perkataan Luhur ni adalah daripada perkataan 'ngeluhur' yang bermaksud 'untuk pergi'. 



Kalau korang ke sini, jangan lupa Kecak Dance. Tapi jangan lupa baca sinopsis dan jalan cerita yang diorg bagi tau. Klau tak baca, mmg tak faham lah. Ada watak Monyet, Dewa, Dewi, Kijang Emas.. Ape lagi tah. Jalan cerita tu pendek je. Tapi sebab ada nyanyi and bunyi-bunyi plus upacara penyembahan masa awal-awal persembahan tu, lebih kurang dua jam juga lah.


Penonton punyalah ramai. Make sure korang masuk awal sikit supaya dapat cari port yang terlindung panas. kihkihkih. Kitorang masuk lambat, so duduk betul2 mengadap ke tengah laut. Masa matahari nak terbenam tu, memang betul-betul silau!

Habis show dalam kul 8. Berjalan ramai-ramai keluar dari kawasan Uluwatu tu kena hati-hati dengan penyeluk saku ye.



On the way balik tu, kami ingat nak singgah cari kudap-kudapan. Plan asalnya nak singgah Krishna, tapi bila dah malam, tak jumpa pulak. Sudahnya singgah di Karang Kurnia. Ada beberapa buah bas stop kat sini. Bawa pelancong entah dari mana. Boleh tahan ramai juga shopping time gini ye.

So kami beli kopi Bali, kacang dan Pie Susu. Cenderahati esok baru beli.

Ok.. Off dulu.. Daa..




0 comments: