Sunday, May 15, 2016

KBKK [22 Mac 2016 - Day 3: Pura Besakih - Kintamani - Tirta Empul]

Do you know what Islam says
It says that life’s the greatest test
It says that life’s a borrowed space
Returned upon rest

Words by: Zain Bhikha.

Assalamualaikum.. Alhamdulillah, hari ke-3 di Pulau Bali. Menikmati keindahan alam ciptaan yang Maha Esa. Hanya mampu mengucapkan syukur dan kegum dengan apa yang diciptakanNya~

8.30 AM.. Awal sikit keluar hari ni memandangkan malam ni adalah malam terakhir kami di Candidasa. Awal pagi kami bersarapan Roti Gardenia Coklat, Campbell Instant Mushroom Soap, Biskut dan secangkir kopi. Actually menghabiskan stok makanan dari Malaysia. Cuma tinggalkan Maggi Cup and Milo untuk dinner.

Tempat pertama adalah Pura terbesar di Bali dan ianya juga Pura pertama di Bali, iaitu Pura Besakih. Perjalanan akan mengambil masa selama lebih kurang sejam (28 KM). Perjalanan agak mencabar sebab perlu mendaki bukit dan jalan yang digunakan agak sempit. Perjalanan kami ke Besakih langsung tidak bertembung dengan sebiji kenderaan pun! Cuak jugak takut GPS salah bawa :P.

Estimate sejam, rupanya hampir dua jam baru sampai. Bila dah masuk kawasan Besakih, baru ada signboard. Itu pun kecik sgt. Mencabar sungguh. Dinasihatkan kalau uolls nak naik motor, fikir banyak kali dulu lah ye. 

Alhamdulillah, sampainya kami di tempat yang dituju lebih kurang jam 10.30AM. Punyalah ramai orang kat Pura ni. Sebab ni salah satu tarikan wisata ke Bali. Katanya lah. Kami pun tak tahu tarikan ape sebenarnya. jom tengok apa ada..




Stamina kena kuat sebab banyak mendaki tangga. Besar gilos Pura ni. Dan dalam Besakih ni sendiri ada beratus pura kecil yang mana setiap pura ni ada pagodanya yang tersendiri. Kami dioffer oleh 'guider' untuk melawat kawasan pura. Actually tak boleh masuk sebarangan katanya sebab ada upacara sembahyang. Mereka akan menyambut upacara keagamaan yang besar esok. So, segala persiapan sedang dilakukan.

Gambar yang bawah tu, background dinding berlumut tu adalah binaan asal Pura yang sengaja ditinggalkan sebagai sejarah. Pura ni pernah rosak teruk selepas dilanda lahar dari Gunung Berapi Agong (Boleh google sejarah ni. Tak ingat guider tu cerita. Information overload).


Sumber ekonomi utama orang Bali di daerah ini adalah pertanian. Kebanyakan mereka menanam pokok buah-buahan dan pokok jagung untuk dijual kepada pengunjung pura. Kehidupan mereka tidak mewah, dan cukup untuk saraan hidup seharian. Kami terkejut bila guider tu bagi tahu dia sendiri pernah keluar dari daerah besakih ni sekali sahaja untuk ke kintamani, dan kebanyakan penduduk di daerah ini memang langsung tak pernah keluar daerah akibat kesempitan kewangan.

Di sini masih diamalkan kasta. Kami dapat melihat perbezaan kasta melalui cara berpakaian dan juga keadaan pura yang bertingkat. Pura tingkat paling tinggi iaitu di atas bukit merupakan untuk kasta tinggi. Susunan kasta dari yang rendah adalah Farmer, Soldier, King and Pendita. Guider kami ni dari kasta Soldier.


Ni gambar Pura Besakih di hari biasa. Comparekan dengan gambar kami di atas. Ianya telah dihiaskan dengan kain dan panji-panji untuk persiapan upacara keesokkan hari.


23 Maret 2016 merupakan tarikh upacara agama Hindu. Ada penganut agama Hindu dari India juga akan turut serta dalam upacara keesokkannya. Pura Agung Besakih merupakan pusat kegiatan upacara agama bagi umat Hindu. Di Pura ini setiap tahun dilangsungkan Karya Ida Bhatara Turun Kabeh, setiap sepuluh tahun sekali dilangsungkan upacara Panca Bali Krama dan setiap seratus tahun diselenggarakan upacara Eka Dasa Rudra. Pelaksanaan Karya Ida Batara Turun Kabeh tahun 2016 ini,  jatuh pada Purnama Kedasa, Buda Paing Krulut (amboi, apa tu??? - sumber dari google, tapi ini juga yang diceritakan oleh guider kami). 

Paling kami terkejut, guider tu siap tanya kami, 'Ibu dan Bapak mungkin mau sembahyang di sini?" Masa tu kami di pura Kasta King!. Terkedu sekejap. Rupanya setelah berborak, mereka tidak tahu apa itu Agama Islam. Islam tidak sampai kepada mereka. Ya Allah... Sayu hati kami. Besar cabaran rupanya untuk berdakwah. Sambil berjalan ke kereta, sempat lah kami berpesan, Tuhan sekalian alam hanya Satu, iaitu Allah. Dia lah yang menciptakan bumi dan segala benda.. Semoga beliau mendapat hidayah Allah. Amin..

Bayaran Guider adalah IDR 200,000 seorang, manakala entrance fees adalah IDR 15,000 seorang. 


PURA BESAKIH KE PURA ULUN DANU BATUR, KINTAMANI

12.30PM - Bergerak ke destinasi kedua iaitu Pura Ulun Danu, Kintamani. Mengikut pembacaan, pemandangan dari pura ni begitu cantik.


Jom bergambar sekejap! Dari tebing ni boleh nampak Gunung Agong! Kena bayar parking ye uolls walaupun sekejap je singgah. Tak sampai 10 minit. Hahaha. Parking IDR 4,000.




Nampak tu buah-buahan? Dijual oleh penduduk yang tinggal di pedalaman kawasan ni. So, jom cari salak Bali. Katanya sedap sangat!!!




Ni rupanya Salak Bali. IDR 50,000 untuk 3KG. Murah ke mahal? Entahlah..




Ok, dah sampai Kintamani. Time ni jalan agak 'macet'. Budak sekolah baru sahaja habis sesi persekolahan. Ada ternampak satu restoran HALAL, time perut tengah lapar.. Tapi tak confident nak singgah. 




Nak masuk Pura Ulun Danu pun kena bayar. Tikat IDR 35,000 seorang. Mahal jgk kan? Lepas tu tak boleh masuk macam tu je. Kena pakai sarong dulu, sbb kami berdua memakai seluar. Dan yang terkejutnya, sarong tersebut perlu dibeli atau disewa. Hmm.. kalau nak beli, sarongnya bukan macam kain batik kita. Mahal pulak tu. So kami sewa sahajalah dengan harga IDR 50,000 satu. Wow!!!

Kami diguide oleh Tourist Guide Cilik, Adik Dewi. Baru berusia 11 tahun. Setiap hari, balik sekolah terus ke sini untuk bekerja. Seusia adik Dewi ni dah bekerja. Bahasa dan tingkah lakunya snagat terpuji. Bukan nak memuji tanpa asas, tetapi orang-orang Bali sangatlah tinggi budi bahasa. Tengok papan notis kat atas tu. Kalau di Malaysia, kita akan tulis No Entry atau Dilarang Parking di sini. Berbeza dengan kehalusan bahasa orang Bali.




Bensin - kiosk jual minyak. Tentang minyak, jangan risau. Sepanjang perjalanan akan nampak orang jual minyak samada BENSIN atau memang dah diisi di dalam botol kaca.


PURA TIRTA EMPUL, TAMPAK SIRING

2.30 PM - Sampai di destinasi ketiga! Alhamdulillah. Kat sini ada entrance fee iaitu IDR 3,000 untuk sebuah mobil. Sarong tak wajib pakai, tetapi ianya tetap disediakan. Saya pakai kain diikat dipinggang sahaja, MH pakai sarong.



Nak tahu cerita lebih detail, uolls boleh singgah blog brother ni>> SYED AMRAN

Sangat details siap shoot gambar yang cantik dan menarik. Seyez..


VIRGIN BEACH, CANDIDASA

4.30 PM - Sampai di Hotel, rehat, solat dan alas perut before dinner. Petang ni bersiar-siar di Virgin Beach.

5.30 PM - Masa terbaik bersiar-sira di pantai. Cuaca redup. Dapat beberapa shoot yang cantik. Jom tunggu matahari terbenam..



Kongsikan salah satu pemandangan cantik - Virgin Beach




Aip! Dating jap.




Petang ni baru ada kesempatan nak bersiar-siar di kawasan Rama Candidasa Hotel. Sebab sebelum ni sampai hotel je dah jam 6PM. Dan gelap. Rupanya almost every year hotel ni dapat award hotel terbaik dan pilihan pelancong. Siap ada library yang boleh dikatakan agak besar dan selesa.

Sekian, perkongsian hari ke-3 di Bali. Esok check in mana pula?

Nota kaki-tangan:
Kami langsung tak singgah makan di gerai sepanjang di Candidasa. 'Signature' di sini adalah B*BI Guling. Sepanjang jalan berguling-guling. Kalau uolls nk beli makanan dan minuman dari mart, make sure ada HALAL Majlis Ugama Indonesia (MUI). Sebab tak semua makanan ada cop halal tau. Just be careful.

Nota Bajet:
Perbelanjaan
a. Entrance Pura Besakih - IDR30,000
b. Tourist Guide Pura Besakih - IDR200,000
c. Parking Kintamani - IDR 4,000
d. Salak Bali - IDR 50,000
e. Entrance Pura Ulun Danu - IDR 70,000
f. Sarong Pura Ulun Danu - IDR 100,000
g. Entrance Tirta Empul - IDR 3,000
h. Toilet Tirta Empul - IDR 3,000
TOTAL : IDR460,000

Baki dari duit yang dibawa IDR4,750,000
a. Hari pertama: IDR1,503,000
b. Hari kedua: IDR80,000
c. Hari ketiga: IDR460,000
BALANCE: IDR2,706,900

0 comments: