Sunday, August 16, 2015

Sabah Day 2 (10 Ogos 2015) - Kundasang

Assalamualaikum..

Dah baca entri sebelum ni? Kalau belum, boleh klik di arkib ye. :)

So, entri kali ni saya nak kongsi pengalaman saya dan Mr Hearthrob (MH) jelajah Kundasang! Alhamdulillah, cuaca cantik.. Membiasakan diri dengan perubahan waktu. Jam 6.00 am dah pagi terang. Matahari dah mula muncul. Dan rezeki kami dapat lihat puncak Gunung Kinabalu dari rumah! Teruja sangat! Sampai lupa nak ambil kamera. Tapi pemandangan tu sekejap cuma. Lebih kurang 10 - 15 minit lepas tu, puncak gunung dah ditutupi awan tebal.. Alaaa.. ruginya tak snap pic! Menurut kata abang ipar, rezeki lah tu dapat tengok puncak gunung. Bukan senang tau sebab selalunya ditutupi awan.. hmmm.. hopefully dapat tengok lagi nanti..

So, ke mana destinasi hari ni? Let's check it out!!

9.30 am - Pekan Kundasang

Memandangkan Abang Ipar dan isterinya mengajar (bukan cuti sekolah kan.. hihi), so kami berdua pun jelajah sendiri lah. Berpandukan beberapa panduan yang didapati daripada internet, ipar duai dan kawan-kawan, kami mengatur tentatif sebaiknya.

Sebelum memulakan penjelajahan, eloklah sarapan dulu ye kakak abang adik sekalian.. Kami hanya sarapan ringkas di KFC pekan Kundasang memandangkan kami berdua tidak familiar dengan kedai-kedai makan di situ..

Actually tak ingat samada kami bersarapan dulu atau singgah di Kinabalu Pine Resort dulu. ngeee...

Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu.. Sila jeles.. :P

Tak kisah lah kan. tapi yang pastinya pagi lagi lah. So after sarapan tu, kami ke Kinabalu Heritage Hotel. Keluar simpang daripada roundabout Pekan Kundasang tu, ambil simpang ke dua (pukul 12 lah tu kan).. Akan jumpa Masjid Kundasang. naik atas lagi akan jumpa resort TM, lepas tu baru jumpa Heritage Hotel. Ada jambatan gantung di situ ye. Boleh lah bergambar sekeping dua..  Kalau terus lagi naik atas, akan jumpa Kem Bina Negara. Tapi kami tak naik pun sampai sana.

11.30 am - Kinabalu War Memorial

Cuaca agak panas, tapi still dingin. Tempat seterusnya adalah Kinabalu War Memorial. Tempat ni dibina adalah sebagai memperingati tawanan perang tentera Australia dan British yang dipenjarakan oleh tentera Jepun. Boleh rujuk internet kalau nak tau carita lengkap (tentang perjalanan maut, kematian sebagai tawanan, ada yang survive dan banyak lagi). Lagi bagus kalau anda juga berkesempatan datang dan tengok sendiri. Tempat dia cantik jgk tau. :)

Entrance fee RM2.00 seorang ya

12.20 pm - Kinabalu Park

Destinasi seterusnya adalah Kinabalu Park! Entrance Fee RM3.00 seorang. Sebelum pergi tak sure ada apa di sini. Tapi mujur abang ipar ada bagi tahu supaya naik ke Timpohon Gate. Di situ adalah starting point bagi pendaki Gunung Kinabalu memulakan pendakian. Actually ada dua gate. Pendaki boleh memilih untuk mula di Mesilau gate juga. Tapi jalan untuk ke Mesilau gate masih ditutup untuk kerja-kerja pembaikan jalan kesan daripada gempa tempoh hari.

So, kami hanya berpeluang untuk ke Timpohon Gate. Oh ya, di Kinabalu Park ni juga ada beberapa trail yang boleh dilalui. Terpulang kepada kemampuan dan minat masing-masing. Setiap trail tu jaraknya berbeza dan pemandangan juga berbeza. Ruginya sebab tak bawa kasut sukan. Jadinya kami terus naik dengan kereta ke Timpohon Gate. Malangnya tiada rezeki kami kali ini untuk naik ke platform untuk melihat kaki gunung dengan lebih dekat dan jelas. Kawasan tersebut ditutup buat sementara waktu berikutan gempa hari tu juga.

Bargambar di platform Kiau (betul ke?) lepas tu terus ke starting point pendakian. Ada pintu gerbang "SELAMAT MENDAKI", dan juga ada notis ni pagar "..dilarang masuk, sebab ada maintenance.."

Di Kinabalu Park juga terdapat Natural History Gallery. Entrance fee RM2.00 seorang. Dalam ni boleh lah kalau nak tengok habitat yang ada di Gunung Kinabalu, replika struktur Gunung Kinabalu, batu-batuan yang ada di Gunung dan Lombong Mamut.

1.45 pm - Desa Dairy Farm

Perut pun dah lapar, so tempat yang seterusnya mestilah berkaitan dengan makanan dan minuman. Perjalanan dari pekan Kundasang ke Desa Dairy Farm, Mesilau ni agak mencabar lah. Mujur naik Avanza. Jalan yang menggabungkannya memang sengaja dikekalkan ciri tradisional. Jalan yang agak mendaki dan berbatu. Entrance fee adalah RM5.00 untuk seorang. Mahal jugak kan. Tapi OK lah jugak sebab pemandangan cantik. Orang kata seolah-olah berada di New Zealand. Hihi. No comment sebab belum pernah ke NZ.

Lunch kami: Wrap Rice KFC yang beli pagi tadi di Pekan Kundasang, Ice Cream Vanila Choc dan Susu Choc. Sebelum balik beli lagi susu dan yogurt yang sangat sedap.. try lah.. sedap..
Gambar magic: Mr hearthrob cuba mengapungkan diri.. kihkihkih..

Pengunjung juga boleh tengok cara diorang perah susu. Tepat pukul 2.30 pm, lembu-lembu dah ready. Memang susu semua segar dan dijamin bersih. Jadual aktiviti akan diberi selepas membayar tiket masuk tadi. So, kalau nak tengok cara packaging, perlu berada di situ pukul 8.00 am - 1.00 pm.

3.00 pm - Balik ke Ranau

Destinasi seterusnya ni kami terpaksa berpatah balik ke Ranau dulu. Sebab tempat yang akan di tuju ni akan di bawa oleh abang ipar.

5.30 pm - Kompleks Sukan Ranau

Kompleks Sukan ni terletak nun di atas bukit. Banyak fasiliti yang disediakan. Antaranya adalah trak balapan, gelanggang dan dewan. Tetapi yang menariknya di sini adalah Sukan PAYUNG TERJUN. Gayat tu sebab terbang terjun dari atas bukit yang tinggi..

Gambar 1: Nampak tak payung terjun di belakang kami?
Gambar 2: Kat belakang tu lah abang ipar dan isterinya
Gambar 3: Menghayati pemandangan petang

Dah puas tengok pemandangan, kami pun bergerak balik. On the way balik tu sempat kami tanya beberapa info tentang perjalanan esok pula.. Tak sabarnya..

Pada malamnya kami hanya menghabiskan masa di rumah, sambil menikmati suhu dingin di Ranau.. :)