Sunday, August 16, 2015

Sabah Day 1 - The Arrival

Bismillah..

Assalamualaikum..

Lama sudah tidak menulis.. Lama juga lah tidak blogwalking.. Malam ni tiba-tiba rasa 'rajin' nak update dan berkongsi percutian bajet selama 7 hari di Sabah Negeri di Bawah Bayu. Sebenarnya ini adalah kali pertama buat saya ke Sabah.. Alhamdulillah.. Last year rancang ke Sabah juga untuk Mandatory Leave dan dah siap tempah semua tetapi Allah dah aturkan perancangan yang lebih baik.. boleh klik sini kalau nak tau cerita tu.. :)

Sebenarnya cuti kali ni pun boleh dikatakan 'last minute plan'.. Saya dah lama apply Mandatory Leave tapi tanpa perancangan pun. Fikir punya fikir, lastly SABAH, here we go!!

Mandatory Leave tu ape? Refer sini>> KLIK

9 August 2015 : KL - Sabah 

eh? Faizal Tahir?? kihkihkih

Tepat jam 3.00 pm kami terbang ke Kota Kinabalu, Sabah dengan menaiki Air Asia. Sepatutnya jam 2.35 pm.. tapi tak pasti kenapa delayed. Gambar kat atas tu bukan Faizal Tahir, tapi Faizal Anuar. My beloved hearthrob, my everything.. :)

Cuaca sangat baik, cerah dan cantik. Cuma sesekali melanggar awan, bergegar jugaklah.. Kami selamat mendarat di KKIA 2 jam 5.00 pm.. 

Jika mengikut perancangan, kami akan bermalam 2 malam di Ranau, dan 4 malam di KK. Kami menumpang tidur di rumah abang ipar di Kg Paka 2, Ranau memandangkan tentatif bermula dengan penjelajahan di sekitar Ranau dan Kundasang.

Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang dua jam dari KK ke Ranau memandangkan keadaaan jalan yang agak mendaki. Kalau tak salah jaraknya hanyalah lebih kurang 100 km. Oh ya, sebelum bergerak ke Ranau, kami singgah solat di Masjid Likas dan lepas tu, makan di Restoran Tom Yam Ori,  Taman Putera Jaya di KK. Restoran yang dimiliki oleh orang Kelantan memang sedap lah. Sebab masih citarasa Semenanjung. Tak sabar nak rasa masakan Sabah esok! 

Terlupa dengan perbezaan masa antara Semenanjung dan Sabah.. Jam 6 lebih dah berlaku perubahan AM - PM. Hihi.. Jadinya perjalanan kami ke Ranau hanya ditemani lampu-lampu daripada kawasan perkampungan di kiri dan kanan jalan serta deruan kabus yang sejuk.. Duh, tak sabar tunggu esok.. 

Kira-kira jam 10 pm kami selamat tiba di Ranau. Mata pun dah mengantuk, badan pun dah penat. So, apa lagi, bantal dok memanggil-manggil lah kan..

Semoga mimpi indah!


0 comments: