Tuesday, March 19, 2013

Training: Succession Planning

Lama saya tidak update blog tersayang ni.. Kekangan masa dan kemalasan sama banyak.. 

Malam ni sambil menonton TV, saya ambil peluang untuk update sikit.

Actually saya telah menghadiri dua hari Training on Succession Planning anjuran MIHRM pada 18 & 19 Mac 2013. Lokasi strategiknya adalah Armada Hotel. Saya tak sure berapa 'star', tapi facilities memang patut dipuji. Bilik Conference yg selesa, makanan sedap, layanan yang mesra dan banyak lagi.. Trainer juga best.. Dr Balan Dass..




Sedikit perkongsian tentang succession planning. Saya yakin, banyak syarikat atau organisasi telah mengambil berat tentang SP ni. Namun bagi Agrobank, inisiatif ini baru bermula pada pengakhiran tahun 2011 setelah menyedari betapa pentingnya SP terhadap organisasi.

Untuk memastikan proses SP ni berjalan lancar, organisasi perlulah menyediakan keperluan yang seiring dengan proses ni. Pelaburan juga agak 'besar'.

SP ni penting untuk memastikan operasi syarikat atau organisasi berjalan lancar sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini kepada 'key position'. SP bukanlah sekadar perancangan penggantian, tetapi perancangan startegik bagi 'key position' yang mana proses ini perlu dilaksanakan secara berterusan tanpa gagal.

Anda boleh rujuk beberapa laman web bagi mengetahui apakah SP yang sebenarnya. Tapi percayalah, kalau kita faham tentang SP ni, memang seronok. 


Berdiri dari kiri: Mr Ho (Proton), Dr Balan (MIHRM), Mr Venka (MIHRM), Mr Zamri (Aviation College)
Duduk dari kiri: Ms Zuhaili (PuncakNiaga), Pn Zanariah (Agrobank), Mdm Melissa (Proton)

Terima kasih Allah kerana Engkau meletakkan aku pada tempat yang Engkau tahu terbaik bagi diriku. Namun, Engkau bantulah aku untuk menghadapi cabaran dan dugaan dengan tabah dan cekal. Amin..


0 comments: