Saturday, May 14, 2011

Jangan Guna Ctrl+C utk "copy" lagi dah!!! Serious!


Salam, alhamdulillah.... Blogger.com dah kembali seperti sediakala... Cuak jugak semalam sebab tak dapat buat entry.. Huhu.. Disebabkan tak dapat buka blog, juz tengok movie je la.. OK lah, hari ni ada sedikit info yang Anna nak kongsikan dengan U all..

Sekadar untuk informasi semua. Berhati hati dengan Ctrl+ C apabila anda menggunakan Internet Explorer. Kita banyak 'copy' pelbagai data dengan menekan Ctrl+C dan 'paste' kan ia dimana-mana. sebenarnya, 'copy' ini tersimpan di 'clipboard' dan boleh di akses daripada net dengan menggunakan kombinasi javascripts dan ASP.

cuba sendiri
1) copy apa jua jenis text dengan menekan Ctrl+ C

Anda akan melihat text yang anda 'copy' tadi di skrin dimana ia telah di akses oleh website ini.

Moral
Jangan sesekali menjadi pemalas apabila menggunakan internet. Jangan guna Ctl+C sebagai jalan pintas untuk memasukkan sebarang data data sensitif (passwords, creditcard numbers, PIN).

Adalah menjadi teramat senang untuk meng'extract' text dari 'clipboard' untuk mencuri maklumat sensitif anda!!!!

Minta sapa yg pakar boleh sahkan hal ni..

[info dari gempak.org] yang ditaip semula oleh Enchek Badrool

10 comments:

Unknown said...

kalau guna IE je kan?

Belalang hijau Perisik said...

betul ke nih?bahaya woh!

Unknown said...

bahaya ke??ohh

Badrul Hafiz said...

nice share... hehehe

Admin said...

Assalamualaikum...

Teori berkenaan ada kebenarannya, kerana setiap aktiviti kita di komputer terutamanya yg meligatkan internet dan aplikasi menaip, akan tersimpan di ingatan "cache".

Oleh itu jika ingatan jenis ini tidak dikosongkan selepas digunakan, kemungkinan data / maklumat yg digunakan kita boleh diakses oleh org lain.

Pada pendapat saya, ianya membahayakan jika komputer yg kita gunakan itu, turut digunakan oleh orang lain, seperti komputer di kafe siber atau perkongsian komputer di rumah.

Juga komputer yg dpt dikawal oleh pihak tertentu di tempat lain melalui talian internet yang tidak dipadamkan setelah atau semasa digunakan. Dan ianya tidak terhad kepada jenis2 pelayar internet yg tertentu sahaja. Kena periksa setting pelayar web yg digunakan.

Penggunaan anti virus/malware yang mengandungi pakej "firewall" dapat menjadi aplikasi berkesan dalam mencegah pencerobohan rangkaian bagi perlakuan mencuri data seperti yg dinyatakan...

CIK TOM said...

ish bahaya jugak ni..ciktom mmg suke ctrl+c...

Koding said...

TQ... Saya kita ianya makluman yang sangat penting... Lebih2 lagi saya pun suka dgn Ctrl C ni...

Persoalannya... Boleh tak maklumat yang tersimpan di dalam clipboard ini dipadamkan selepas kita mengosongkan 'cache'?

kerja sambilan said...

Info yang menarik, tu...

First2nd said...

Ini issues utk old version IE, skarang dah upgrade byk. Tapi apa jua keadaan yang melibatkan PASSWORD n Kepentingan kita, berhati2 jer la.

Sebab tu saya sendiri bila gunakan Komputer seperti di Cyber Cafe walau apa browser skali pun, lepas guna saya akan clean cache. walaupun PC tersebut di pasang deepfreeze atau apa2 skali pun.

penghulusys said...

kalo boleh nak elakkan benda ni dari data dicuri. just guna keyscrambler. ada version freeware. software nie gunanya utk encrypt balik apa yg kita taip dalam internet mahupun applikasi² yg lain....