Wednesday, February 02, 2011

Diari vs Jurnal




Assalamualaikum... Apa khabar U all? Anna harap semua sihat la ye.. Entri ni juz nak share tentang DIARI dan JURNAL. Apa beza keduanya ni? Kita selalu dengar, ada rakan kita yang menganggap blognya adalah diari elektronik yang seringkali digunakan untuk mencoretkan pengalaman, kegembiraan dan kesedihan diri individu tersebut. Namun, pernah terfikir tak, mengapa tak disamakan blog dengan Jurnal? Apa bezanya?

Menurut Wikipedia, DIARI bermaksud: rekod catatan harian tentang perkara yang berlaku atau yang akan dilakukan, lazimnya di dalam buku dan disusun mengikut tarikh. Diari mengandungi pengalaman atau pemerhatian peribadi seseorang. Manakala JURNAL pula: mempunyai beberapa maksud yang berkaitan:(1) buku catatan harian tentang pe­ristiwa atau perniagaan; jurnal persendirian dipanggil diari. (2) akhbar atau terbitan berkala harian
majalah atau terbitan berkala yang khusus bagi sesuatu perkara, profesion, atau bidang tertentu, seperti jurnal akademik.

Kesimpulannya, diari juga adalah sebahagian daripada definisi jurnal (betulkan Anna kalau salah ea..).


nota-cinta-anna: Thanks ayah sebab bagi diari yang best tu kat kakak! hehe.. Mujur tak sempat beli diari 2011 lagi. Planner pun juz print out sendiri. Design sendiri guna Microsoft Publisher... huhu..

4 comments:

BeE~BiE said...

cantiknye... semaartt diari tuh... mau satu~~~ huhu

annazanariah said...

mau satu? alamak.. ada pun satu je.. hehehe...

Amir Syahir said...

rimau tu.

annazanariah said...

hiro--- yup, rimau... =)