Friday, January 14, 2011

Kaunselor Pelatih




Salam.. Hye.. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan2ku.. Anna dah dapat tempat untuk menjalani Latihan Praktikal iaitu di Klinik kaunseling & psikoterapi.. Mungkin ada yg belum familiar atau tak pernah dengar yg UTM ni ada klinik kaunseling. Ye kan? kan? 

Ok, skrg Anna nak promote la sikit klinik ni.. Kami yg ada kat sana bukan doktor perubatan yang ambik medic tu, tapi boleh la dikategori sebagai doktor jiwa. huiihh.. Takut lak dengar. Jgn salah faham.. Actually kami sebagai kaunselor bertugas sebagai medium untuk proses tolong bantu untuk create awareness kat diri individu. Bukan senang tau.. Jgn ingat kami ni penyelesai masalah tau.. Salah konsep tu.. Penyelesai sesuatu masalah adalah diri individu yang menghadapinya itu sendiri.. 

Satu lagi konsep yg telah disalah faham adalah: org yg jumpa kaunselor adalah org yang bermasalah.. selalu dengar ayat ni "Eh, you kaunselor ye, nanti saya ada masalah boleh la jumpe you kan.."

No.. no. no.. Kami bukan peti untuk anda menyimpan masalah.. Sebenarnya kami adalah pendengar yang baik. U all boleh datang jumpa kami even taktau pun apa masalah yang U all ada.. Jumpa kami, kita borak2, finally U all akan dapat sumthing.. Apa tu? hehe.. kena lah datang jumpa dulu baru tau..

U all boleh datang untuk berbincang tentang planning masa depan, cita-cita, nak kongsi kegembiraan dan sebagainya. Selain itu, kalau U all nak buat ujian personaliti pun boleh.. Juz buat appoitment OK..

Hmmm.. kalau nak tau lebih banyak info, sila berkunjung ke blog praktikal Anna.. Boleh klik SINI..

sekian~

7 comments:

Aishah Nur Hakim said...

zaman sekolah dulu aishah sukaaaaa sangat jumpa kaunselor...hik


:)

selamat bertugas ana.

dear anies said...

tahniah!

annazanariah said...

thanks aishah.. dah lama anna tak kunjung blog aishah... semoga kita sentiasa dijalan Allah.. insyaAllah..

anis... tq ye.. =)

fara feroza said...

wahh..best la.. dulu farah penah gak bercita2 nk jadi kauselor ni...:)

kaunselorpelatihutm said...

fara.. ye ke.. jom la kita sama2 jadi kaunselor.. hehe..

Padin said...

wahhhh boleh la jumpe kaunselor anna nanti hehehee

annazanariah said...

boleh padin.. buat appointment dulu k kat sini>> http://kaunselorpelatihutm.blogspot.com heheheh..